Nieuwe Airbus A321neo van Transavia arriveert op Schiphol
Gepubliceerd op 20/12/2023 04:00 in Economie
De nieuwe Airbus A321neo van Transavia is vandaag aangekomen op Schiphol. Dit vliegtuig is het eerste van meer dan honderd vliegtuigen die de vloot van KLM en Transavia moeten vernieuwen. Naast het verminderen van CO2-uitstoot, belooft het toestel ook minder geluidsoverlast voor omwonenden van de luchthaven. Volgens Transavia kan het geluidsniveau met wel 50 procent verminderd worden.
Het vernieuwen van de vloot is een belangrijk onderdeel van het pleidooi van de KLM-groep voor de krimp van Schiphol. Omwonenden van de luchthaven steunen de plannen van het demissionaire kabinet om het aantal vliegbewegingen te verminderen, van 500.000 naar 452.500 per jaar, om de overlast van vliegtuigen te beperken.
De luchtvaartsector stelt dat de geluidsreductie ook op een andere manier kan worden bereikt. Volgens hun strategie zorgen de stillere vliegtuigen in combinatie met andere maatregelen, zoals aangepaste start- en landingsprocedures, voor dezelfde voordelen als een vermindering van het aantal vluchten.
Hoogleraar Dick Simons, expert in vliegtuiggeluid verbonden aan de TU Delft, bevestigt dat de nieuwe vliegtuigen daadwerkelijk zorgen voor minder geluidsbelasting. Hij benadrukt echter dat het niet alleen gaat om het volume van het geluid, maar ook om andere aspecten, zoals het soort geluid. Mensen ervaren bijvoorbeeld hoge tonen als meer overlast.
Omwonende Alfred Blokhuizen, voorzitter van stichting Schiphol Watch, ervaart dat de Airbus een fluittoon produceert tijdens de landing. Hij vindt dit behoorlijk irritant en doordringend. Blokhuizen is sceptisch dat de nieuwe, stillere vliegtuigen zullen leiden tot een verlaging van de geluidsniveaus rond Schiphol.
Volgens Simons moet de nieuwe vloot gezien worden als stiller, maar dit betekent niet dat de overlast voor omwonenden minder wordt. Een verlaging van 3 decibel resulteert weliswaar in de helft minder geluid, maar mensen ervaren dit niet op die manier. Daarvoor is een verlaging van ongeveer 10 decibel nodig.
Hoewel de geluidsbelasting rondom Schiphol de afgelopen jaren al is afgenomen, waarschuwt Simons dat het effect van het nieuwe vliegtuig op de geluidsniveaus over een heel jaar genomen nog moet blijken. Hij is van mening dat de geluidsoverlast pas significant zal afnemen als de gehele vloot, inclusief de grotere vliegtuigen, vernieuwd is.
Omwonenden zijn echter niet overtuigd. Jan Boomhouwer van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder erkent dat stillere vliegtuigen een positieve ontwikkeling zijn, maar hij benadrukt dat dit het probleem niet zal oplossen. Volgens hem gaat het vooral om het verminderen van het verkeer.
Over enkele weken zal de Airbus gaan vliegen. Transavia-CEO Marcel de Nooijer spreekt van "een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis". Hij beschouwt deze vliegtuigen als een mogelijkheid om meer mensen op dezelfde vlucht te vervoeren.
De vlootvernieuwing brengt echter wel een prijskaartje met zich mee. Transavia zal in totaal ongeveer 1,6 miljard euro aan de nieuwe vliegtuigen besteden. De Nooijer geeft aan dat de hele vloot van 46 Transavia-vliegtuigen in zeven jaar tijd vervangen zal worden.
Uit onderzoek blijkt dat mensen tegenwoordig meer hinder ervaren van vliegtuiggeluid. Simons vermoedt dat dit deels te wijten is aan de langdurige blootstelling aan het geluid. Om overlast daadwerkelijk te verminderen, benadrukt hij dat er