Blue Band Roombeter verkozen tot meest misleidende voedselproduct van 2023

Gepubliceerd op 18/12/2023 21:00 in Economie

Blue Band Roombeter, een plantaardig alternatief voor roomboter, is uitgeroepen tot het meest misleidende voedselproduct van het jaar. De actie-organisatie Foodwatch heeft vandaag de jaarlijkse prijs Het Gouden Windei overhandigd aan producent Upfield.

Consumenten ervaren de naam 'Roombeter' als misleidend, omdat het lijkt op 'roomboter'. Deze plantaardige variant van Blue Band valt echter niet direct op door de naam en de verpakking. Het product is namelijk verpakt in de herkenbare gouden wikkel van het merk.

Foodwatch stelt dat veel consumenten de naam beschouwen als een flauwe en slimme marketingtruc. Blue Band Roombeter kreeg dan ook veruit de meeste stemmen, namelijk 45 procent.

Foodwatch benadrukt dat het toegejuicht wordt dat er steeds meer plantaardige alternatieven op de markt komen. Echter, om de zuivellobby niet in de kaart te spelen, moeten deze varianten duidelijk te onderscheiden zijn van zuivelproducten. Denk hierbij aan een andere wikkel of een groen kuipje.

Op de tweede plaats eindigt Hero B'tween Protein, een eiwitreep, met 19 procent van de stemmen. Consumenten vinden deze reep onzinnig omdat de meeste Nederlanders al voldoende eiwitten binnenkrijgen op een dag. Daarnaast blijkt de reep veel kleiner te zijn dan de verpakking doet vermoeden.

Met 16 procent van de stemmen eindigt Danio Romige Kwark Pistachesmaak van Danone op de derde plek. Op de verpakking staan twee pistachenoten, maar in het product zelf zitten helemaal geen pistachenoten. De smaak zou afkomstig zijn van een natuurlijk aroma, maar Danone weigert te onthullen waaruit dit aroma precies bestaat.

Foodwatch selecteert jaarlijks producten waarover consumenten het meest hebben geklaagd. Vervolgens kunnen Nederlanders hun stem uitbrengen op hun minst favoriete misleidende voedselproduct.

Het is niet de eerste keer dat Blue Band het Gouden Windei in ontvangst mag nemen. In 2011 ontving het merk de prijs voor een wit brood dat ten onrechte werd gepresenteerd als volkoren. Het brood bleek nepvezels te bevatten in plaats van volkorenmeel. Destijds weigerde producent Unilever de prijs in ontvangst te nemen.

Vorig jaar werden de gezonde ijstheeën van Jumbo gekozen als meest misleidende voedselproduct. Foodwatch was van mening dat het misleidend was om deze theeën als gezond te presenteren aan de consument, gezien het feit dat thee nauwelijks aanwezig was in de drankjes.

Lees meer nieuws in economie