Amsterdam pleit voor krimp van Schiphol in plaats van groei

Gepubliceerd op 18/12/2023 07:00 in Economie

De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat zij voortaan zal pleiten voor een krimp van Schiphol in plaats van een verdere groei van de luchthaven. In een interview met Het Parool verklaarde luchthavenwethouder Hester van Buren dat de gemeente streeft naar een beperking van 12 procent van het aantal vluchten, wat meer is dan het kabinet voorstelt.

De PvdA-wethouder vraagt zich af of de economie altijd voorrang moet krijgen boven duurzaamheid, nachtrust, uitstoot en arbeidsomstandigheden. "We maken nu de omslag dat we de leefomgeving en omwonenden op de eerste plaats zetten, in plaats van de belangen van bedrijven", aldus Van Buren.

Hoewel de gemeente Amsterdam slechts iets meer dan 20 procent van de aandelen van Schiphol bezit, is Van Buren ervan overtuigd dat ze voldoende invloed kan uitoefenen. Ze gelooft dat het maken van 'lawaai' over geluidshinder zal helpen, zowel in Den Haag als in Brussel. "Hoewel ik van nature niet zo activistisch ben, zijn we vanaf nu een activistische aandeelhouder van Schiphol", benadrukte ze.

Naast de krimp van Schiphol pleit Van Buren ook voor een nachtsluiting van de luchthaven en een einde aan het gebruik van privéjets. Ze vraagt zich ook hardop af of vluchten naar bestemmingen als Londen, Parijs en Brussel nog wel nodig zijn.

Van Buren erkent dat haar opstelling een breuk betekent met het verleden, maar is niet bang voor de economische gevolgen, in tegenstelling tot haar voorgangers. Ze gelooft niet dat de economie plotseling zal instorten en dat bedrijven zullen vertrekken.

Er wordt al geruime tijd gediscussieerd over hoe de overlast van Schiphol verminderd kan worden voor omwonenden. Eerder dit jaar besloot het demissionaire kabinet om van 500.000 naar 440.000 vluchten te gaan, maar uiteindelijk werd besloten om het aantal vluchten te beperken tot 452.500.

Hoewel een nachtsluiting nog steeds onderzocht wordt, wilde minister Harbers geen verbod op privéjets. Schiphol steunde de voorstellen van het kabinet, terwijl omwonenden voorzichtig positief waren.

Met haar pleidooi voor krimp van Schiphol en een focus op duurzaamheid en leefbaarheid, hoopt de gemeente Amsterdam een nieuw hoofdstuk te openen in de discussie over de toekomst van de luchthaven. Hoewel de gemeente slechts een minderheidsaandeelhouder is, is Van Buren ervan overtuigd dat ze genoeg invloed kan uitoefenen om haar doelen te bereiken.

Lees meer nieuws in economie