Verpakkingsvrije online-supermarkt Pieter Pot failliet ondanks reddingspogingen

Gepubliceerd op 16/12/2023 20:00 in Economie

Het Nederlandse bedrijf Pieter Pot, een online-supermarkt die verpakkingsvrije boodschappen aanbiedt in glazen potten met statiegeld, is deze week failliet verklaard. Ondanks de financiële reddingspogingen slaagde het bedrijf er niet in om winst te maken en trok het te weinig klanten.

Volgens retailadviseur Tom Kikkert zijn er twee oorzaken voor de problemen bij Pieter Pot. Ten eerste hadden de initiatiefnemers te hoge verwachtingen van exponentiële groei om investeerders tevreden te stellen. Dit paste echter niet bij het langzame proces van klanten overtuigen om over te stappen op herbruikbare verpakkingen. Daarnaast blijft het moeilijk om winst te maken met de verkoop van voedsel en drank via internet.

Kikkert gelooft echter dat het idee van Pieter Pot wel kans van slagen heeft als de initiatiefnemers met een schone lei beginnen en de kosten laag houden door te focussen op een veel kleinere groei van het klantenbestand. Oprichter Jouri Schoemaker hoopt dan ook op een doorstart van het bedrijf.

Pieter Pot is niet de enige speler die zich de afgelopen jaren heeft gericht op het verminderen van verpakkingsmateriaal. Ook grote supermarktketens zijn druk bezig met experimenteren op dit gebied.

Bijvoorbeeld Albert Heijn wil minder verpakkingen in de winkel hebben en heeft al wanden met dispensers geplaatst, waar klanten producten als nootjes, couscous en muesli kunnen tappen in herbruikbare potjes. Hoewel Albert Heijn oorspronkelijk van plan was om in 2023 vijftig van deze wanden te hebben, is dat nog niet gelukt volgens retailexpert Kikkert. Hij stelt dat consumenten nog een zetje in de goede richting nodig hebben om bewuster te worden over duurzame verpakkingen.

Ook supermarkt Lidl is bezig met een 'refill-systeem' om te testen of klanten openstaan voor dit concept. Hoofd duurzaamheid Quirine de Weerd benadrukt echter dat het succes van zulke initiatieven afhankelijk is van de klanten. Ze vinden het zonde om goede flessen wasmiddel na één gebruik weg te moeten gooien, maar zonder de steun van de klanten zal het moeilijk zijn om dit concept te laten slagen.

In 2020 voorspelde Jouri Schoemaker, de oprichter van Pieter Pot, nog dat stenen supermarkten binnen twee jaar ook met herbruikbare potten zouden gaan werken. Deze voorspelling is echter niet uitgekomen en Kikkert is hier niet verbaasd over. Hij legt uit dat er voor de huidige supermarkten weinig prikkels zijn om te stoppen met plastic verpakkingen, aangezien het huidige verdienmodel werkt voor hen. Nieuwkomers hebben daardoor weinig ruimte om iets anders te proberen, tenzij de overheid ingrijpt of consumenten hogere eisen gaan stellen aan supermarkten.

Hoewel er meer initiatieven zijn om consumenten te stimuleren verpakkingsvrije producten te kopen, richten deze zich voornamelijk op een kleinere groep die al bewuster winkelt. Initiatieven zoals de recent geopende winkel van Puur en Loos in Utrecht en 'groene' winkelketens als Ekoplaza zetten in op het verminderen van plastic gebruik. Het blijkt echter moeilijk voor deze kleine initiatieven om de gevestigde orde uit te dagen en supermarkten zullen pas veranderen als klanten aangeven dat ze dit willen.

Het einde van Pieter Pot betekent dus niet het einde van verpakkingsvrije concepten. Het idee heeft potentie, maar er is meer steun en bewustwording nodig van zowel consumenten als supermarkten om het duurzame alternatief voor verpak

Lees meer nieuws in economie