Containervervoerders vermijden Rode Zee vanwege aanvallen Houthi-rebellen

Gepubliceerd op 16/12/2023 19:00 in Economie

Containervervoerders Maersk, Hapag-Lloyd, MSC en CMA-CGM hebben aangekondigd voorlopig niet meer te varen over de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi-rebellen op schepen. De Houthi's hebben al meerdere aanvallen op vrachtschepen geclaimd, waarbij onder andere raketten en drones zijn gebruikt. Het Amerikaanse marinevaartuig heeft vandaag veertien drones uit de lucht gehaald.

Uit veiligheidsoverwegingen hebben de meeste reders ervoor gekozen om hun schepen in veiligere wateren te laten wachten. Bart Kuipers, haveneconoom van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, geeft aan dat er verschillende scenario's mogelijk zijn. Een optie is om de schepen in konvooi te laten varen onder begeleiding van een marineschip. De Europese redersvereniging heeft al opgeroepen tot meer beschermings- en veiligheidsmaatregelen. Een ander scenario is om de schepen om te laten varen via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste puntje van Afrika.

Directeur Rob van den Eijnden van de Nederlandse rederij HMM, een van de grootste rederijen in Rotterdam, geeft aan dat de veiligheid van de bemanning nu de hoogste prioriteit heeft. Hij benadrukt dat de dreiging van kapers al jaren bestaat, maar dat het nu uit de hand loopt vanwege recente onverantwoordelijke acties.

Econoom Kuipers waarschuwt dat het omvaren via Kaap de Goede Hoop een vertraging van ongeveer tien dagen zal opleveren. Hoewel dit op het eerste gezicht wellicht overzienbaar lijkt, kan het toch een grote kostenpost worden voor bedrijven. Producten moeten namelijk tien dagen langer gefinancierd worden en kunnen nog niet verkocht worden. Daarnaast moeten bedrijven bij halffabricaten ook langer wachten voordat ze verder kunnen werken.

Het is nog onduidelijk of consumenten iets zullen merken van deze problemen. Kuipers geeft aan dat de kerstspullen bijvoorbeeld al in de winkel liggen en dat de volgende piek rond Valentijnsdag wordt verwacht. De gevolgen van de situatie in de Rode Zee komen bovenop de problemen bij het Panamakanaal, waar door aanhoudende droogte de waterstand lager is en veel minder schepen kunnen passeren. Ook rondom Taiwan nemen de spanningen toe, waardoor twee grote knelpunten in de wereld bedreigd worden.

De situatie in de Rode Zee doet denken aan de vastzetting van vrachtschip Ever Given in het Suezkanaal. Toen moesten rederijen ook omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat een omweg van ongeveer 5500 kilometer betekent. Dankzij de goede samenwerking tussen havens en rederijen kon de extra vaartijd toen worden opgevangen. Van den Eijnden benadrukt dat er nu opnieuw goed moet worden gepland, met name in Rotterdam, waar een gestroomlijnde aanpak cruciaal is. Hij wijst op het positieve overleg dat heeft plaatsgevonden na de situatie met de Ever Given.

De komende tijd zal blijken hoe de situatie zich ontwikkelt en welke maatregelen er genomen worden om de veiligheid van de scheepvaart te waarborgen. Het is te hopen dat er spoedig weer veilig gebruik kan worden gemaakt van de vaarroute over de Rode Zee.

Lees meer nieuws in economie