Luchtvaartmaatschappij Transavia krijgt last onder dwangsom voor nachtelijke landingen op Rotterdam The Hague Airport
Gepubliceerd op 16/12/2023 02:00 in Economie
Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft een last onder dwangsom ontvangen van de toezichthouder voor het uitvoeren van nachtelijke landingen op Rotterdam The Hague Airport. Als het bedrijf opnieuw in overtreding gaat, riskeert het een boete van 50.000 tot 250.000 euro van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Volgens de ILT heeft Transavia in de maanden mei, juni en augustus van dit jaar enkele vluchten zonder geldige reden na middernacht laten landen op de luchthaven van Rotterdam. Om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, is bepaald dat er tussen 23.00 en 07.00 uur geen commerciƫle vluchten mogen landen op de luchthaven.
Er zijn echter uitzonderingen op deze regel, zoals landingen als gevolg van technische problemen, extreme weersomstandigheden of onverwachte vertragingen veroorzaakt door de luchtverkeersleiding.
Transavia bevestigt op de hoogte te zijn van het besluit van de ILT. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij geeft aan dat volgens de inspectie de geldige uitzonderingen niet van toepassing waren op de betreffende vluchten. Transavia streeft er altijd naar om dit soort situaties te vermijden en benadrukt dat het voorkomen van overlast voor omwonenden ook voor hen een prioriteit is.
De ILT ontvangt regelmatig een rapportage van de luchthaven over alle nachtvluchten. Met name de commerciƫle vluchten tussen middernacht en 01.00 uur worden door de inspectie onderzocht.
Het probleem van geluidsoverlast rondom Rotterdam The Hague Airport speelt al geruime tijd. Vorig jaar waren de klachten in de periode mei tot en met juli meer dan verdrievoudigd in vergelijking met het voorgaande jaar. Een belangrijk verschil was dat er in dat jaar als gevolg van de coronapandemie veel minder werd gevlogen.
Uit gegevens van de Milieudienst in de regio bleek dat de toename van het aantal klachten vrijwel volledig te wijten was aan vakantievluchten met grotere vliegtuigen.
De toekomst van de luchthaven tussen Rotterdam en Den Haag staat al langere tijd ter discussie. In maart van dit jaar bleek dat de gemeenten in de buurt van de luchthaven tegen een toename van het aantal vluchten zijn. Hoewel het vliegveld verschillende opties heeft gepresenteerd om het aantal vluchten te laten groeien, maken de gemeenten zich zorgen over toenemende overlast en zijn zij daarom tegen verdere groei.