Nederlandse kerstshows in tuincentra trekken miljoenen bezoekers ondanks recessie
Gepubliceerd op 13/12/2023 10:00 in Economie
Nederlandse tuincentra merken weinig van de economische recessie, aangezien miljoenen mensen zich deze weken vergapen aan kerstshows. De shows bevatten een overvloed aan ballen, slingers, kerstverlichting en het populairste item van dit jaar: ornamenten.
De ornamenten variëren van frikandellen en hamburgers tot Disney-figuren en Star Wars-poppen, en zelfs wijnglazen en dansschoenen. "Ballen worden steeds vaker vervangen door ornamenten. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hangen het in de kerstboom", zegt Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland.
Bovendien zijn deze ornamenten te koop. Van der Heide merkt op dat veel tuincentra hogere omzetten behalen, mede dankzij soms aanzienlijk hogere prijzen. Volgens marktonderzoeker GfK zijn de prijzen van veel kerstartikelen de afgelopen jaren met 10 tot 20 procent gestegen. Dit komt onder andere door hogere energie- en transportkosten en grondstofprijzen. Van der Heide voegt hieraan toe: "Maar dit jaar zien we dat de prijzen stabiel blijven en dat sommige productgroepen zelfs goedkoper zijn geworden."
Voor bedrijfsleider Gerard Niesink van een tuincentrum in Duiven is dit fenomeen bekend. Al bijna 40 jaar houdt hij zich bezig met het samenstellen van de kerstshow. In tijden van economische tegenspoed, of wanneer er wereldwijd onrust heerst zoals nu met Oekraïne en Israël, trekken mensen zich terug in huis. Ze maken het dan extra gezellig binnenshuis en geven toch geld uit tijdens een bezoek aan de kerstshow.
Niesink merkt op dat het tuincentrum in Duiven in tien weken tijd de helft van de jaaromzet verdient. "We zien dat Kerstmis steeds vroeger begint. De drukte begon al op 1 oktober. En die drukte houdt aan tot na Kerstmis, wanneer onze uitverkoop begint. Dan helpen mensen ons door artikelen met korting te kopen, waardoor wij ze niet hoeven op te slaan", zegt hij met een glimlach op zijn gezicht.
Hoewel er in het tuincentrum in Duiven ook mensen ronddwalen zonder iets te kopen, komen ze simpelweg voor de gezelligheid. Niesink voegt eraan toe: "Je kunt hier gratis parkeren, gratis naar het toilet, en je hoeft niet per se iets te kopen, hè."
Desalniettemin onderschat Niesink niet de betekenis van klanten die alleen een kopje koffie komen halen. "Er worden hier ontzettend veel foto's en selfies gemaakt, en die worden doorgestuurd naar vrienden en kennissen. Als bedrijf kun je geen betere marketingcampagne hebben."
De Nederlandse tuincentra lijken dus weinig last te hebben van de economische recessie. De kerstshows blijven een populaire attractie, waar mensen graag naartoe gaan om zich te laten inspireren en de gezellige sfeer op te snuiven.