Onderzoek toont aan dat spoordijken mogelijk niet geschikt zijn voor snellere en zwaardere treinen
Gepubliceerd op 11/12/2023 17:00 in Economie
Uit recent onderzoek blijkt dat een deel van de spoordijken mogelijk niet geschikt is om in de toekomst snellere en zwaardere treinen over te laten rijden. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van spoorbeheerder ProRail, die aangeeft dat er meer onderzoek nodig is om te bepalen welke maatregelen nodig zijn.
De spoordijken zijn vaak al ruim 100 jaar oud en ProRail wil in de toekomst meer treinen laten rijden. Deze treinen worden vaak zwaarder en langer, en daarnaast wordt er rekening gehouden met de gevolgen van klimaatverandering, zo vertelt Martijn de Graaf van ProRail in het NOS Radio 1 Journaal.
Om te bepalen of de spoordijken voldoen aan de veiligheidsnormen voor toekomstige ontwikkelingen, hebben vier ingenieursbureaus onderzoek gedaan naar de stabiliteit van in totaal 2600 kilometer aan spoordijk. Helaas kan voor het grootste deel van de dijken nog niet worden aangetoond dat ze aan de gestelde normen voldoen.
Desondanks benadrukt De Graaf dat het huidige treinverkeer geen risico's met zich meebrengt voor de spoordijken. "Het is veilig op het spoor. Wij zeggen ook, we rijden veilig of we rijden niet, of we passen het treinverkeer aan", stelt hij gerust.
Als voorbeeld van de noodzaak tot actie haalt De Graaf de situatie in Zeeland aan, waar het spoor als gevolg van zware regenval is verzakt. Hier moet maar liefst 54 kilometer aan spoor worden hersteld, wat weken zal duren. Als gevolg hiervan is de dienstregeling op het traject Vlissingen-Roosendaal aangepast.
De Graaf erkent dat er de komende jaren werk verricht moet worden om de spoordijken veilig te maken voor de toekomstige ontwikkelingen. ProRail zal dan ook de benodigde maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat de spoordijken geschikt zijn voor de verwachte groei van het treinverkeer.
Het is duidelijk dat er nog voldoende werk te verrichten is om ervoor te zorgen dat de spoordijken voldoen aan de veiligheidsnormen voor de toekomstige treinontwikkelingen. ProRail zal de komende jaren dan ook de nodige maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat de dijken geschikt zijn voor het steeds zwaardere en langere treinverkeer. Het huidige treinverkeer is echter veilig en indien nodig zal de dienstregeling worden aangepast om de veiligheid te garanderen.