Decemberinkopen leveren winkeliers 730 miljoen euro extra op

Gepubliceerd op 05/12/2023 11:00 in Economie

Uit onderzoek van ABN Amro onder 1250 consumenten blijkt dat de decembermaand dit jaar winkeliers maar liefst 730 miljoen euro meer zal opleveren dan vorig jaar. Tijdens deze feestelijke maand zal er naar schatting zo'n 15,6 miljard euro uitgegeven worden aan sint- en kerstinkopen.

Meer dan een kwart van de ondervraagden verwacht dit jaar meer of zelfs veel meer geld uit te geven in vergelijking met vorig jaar. Bovendien is het aantal mensen dat aangeeft grote geldzorgen te hebben gedaald van 30 naar 24 procent.

Daarentegen denkt een op de vijf consumenten juist minder te kunnen besteden in december. Ook blijkt dat een kwart van de ondervraagden van plan is om boodschappen te doen bij goedkopere supermarkten tijdens de feestdagen.

Traditioneel gezien is december de maand waarin de detailhandel een relatief groot deel van de omzet binnenhaalt. Het percentage verschilt echter per branche. Elektronica- en voedingsspeciaalzaken halen ruim 11 procent van hun jaaromzet binnen deze maand, terwijl speelgoedzaken zelfs ruim 16 procent van hun jaaromzet behalen in december.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de voorkeur voor het vieren van feestdagen iets verschuift richting Sinterklaas. Dit jaar viert 52 procent van de ondervraagden dit feest, terwijl dit vorig jaar nog 48 procent was. Met name in het zuiden en oosten van het land is Sinterklaas erg populair.

Desondanks blijft Kerst het meest gevierde feest onder de respondenten.

Met deze positieve verwachtingen voor de decembermaand kunnen winkeliers zich opmaken voor een flinke omzetstijging. De stijging van maar liefst 730 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar is een goed teken voor de retailsector. Met name de elektronica- en voedingsspeciaalzaken kunnen hun omzet een boost verwachten, maar ook speelgoedzaken zullen profiteren van de feestelijke sfeer.

Hoewel de voorkeur tijdens de feestdagen iets verschuift richting Sinterklaas, blijft Kerst het grootste feest in Nederland. Het is echter belangrijk voor winkeliers om zich bewust te zijn van de verschillen tussen regio's en de wensen van consumenten tijdens deze feestmaand.

Lees meer nieuws in economie