Kinderopvangorganisaties verhogen omzet op creatieve wijze
Gepubliceerd op 05/12/2023 10:00 in Economie
Kinderopvangorganisaties zetten steeds vaker creatieve methoden in om hun omzet te verhogen, zonder ouders te confronteren met een hoger uurtarief. Hierbij rekenen zij extra uren aan ouders, wat resulteert in hogere maandelijkse kosten, maar ouders kunnen hiervan ook profiteren door extra kinderopvangtoeslag te ontvangen. Desondanks brengt deze tactiek ook risico's met zich mee, aangezien kinderopvangbedrijven eigenlijk geen uren in rekening mogen brengen die ouders niet afnemen. Indien zij dit toch doen, kunnen ouders uiteindelijk geconfronteerd worden met terugvorderingen.
Belangenverenigingen Boink en Stichting voor Werkende Ouders signaleren dat kinderopvangorganisaties in december wijzigingen doorvoeren om de omzet te verhogen. Zo voeren zij bijvoorbeeld betaalde ruildagen in, verlengen zij de openingstijden of verplichten zij ouders om ook tijdens de zomervakantie veel uren af te nemen in buitenschoolse opvang (bso's). Daarnaast merkt Stichting voor Werkende Ouders op dat sommige organisaties tussen kerst en oud en nieuw gesloten zijn, terwijl ouders wel moeten betalen. Deze organisaties noemen dit vaak een renovatieweek, maar het is voor ouders onduidelijk welk onderhoud precies heeft plaatsgevonden.
Beide belangenorganisaties constateren dat ouders steeds vaker onder druk worden gezet om akkoord te gaan met dergelijke wijzigingen. Zij worden verteld dat zij moeten tekenen, anders wordt hun contract opgezegd. Dit is zeer bedreigend, aangezien ouders vaak geen alternatieve kinderopvangmogelijkheden hebben.
Een voorbeeld van deze druk wordt gegeven door een Amsterdamse kinderopvang met meerdere locaties. Vorig jaar besloot deze organisatie de tarieven niet te verhogen, maar in plaats daarvan een zomersluiting van twee weken in te voeren, waarvoor ouders wel moeten betalen. Het nieuwe contract met deze voorwaarde moest zo snel mogelijk worden getekend, met de dreiging dat ouders van wie het contract niet werd getekend hun kinderen niet geplaatst zouden worden.
Dit jaar wil dezelfde organisatie opnieuw een wijziging doorvoeren. Het uurtarief blijft gelijk, maar ouders moeten vanaf volgend jaar ook betalen voor twee extra tegoeddagen. Deze dagen kunnen ouders gebruiken als er plek beschikbaar is in de groepen. De kinderopvang informeert ouders dat zij voor deze tegoeddagen compensatie kunnen aanvragen bij de Belastingdienst, wat resulteert in een hogere omzet voor de kinderopvang, terwijl ouders er netto op vooruitgaan.
Het administratiekantoor achter de kinderopvang verklaart dat het snelle tekenen van het contract noodzakelijk was, omdat de kinderen anders niet verzekerd zouden zijn in het nieuwe jaar. Het bedrijf stelt dat de invoering van tegoeddagen vooral bedoeld is om ouders te helpen en de tarieven niet te veel te laten stijgen.
Volgens onderzoeker Thomas van Huizen van de Universiteit Utrecht profiteren kinderopvangorganisaties duidelijk van deze constructie, aangezien zij goedkoper lijken dan de concurrentie. Dit maakt het systeem echter ook minder transparant, omdat uurtarieven niet goed vergelijkbaar zijn. Uiteindelijk draait de belastingbetaler op voor de extra, ongebruikte uren via toeslagen. Van Huizen benadrukt dat dit niet de bedoeling is en onwenselijk lijkt.
Het ministerie van Financiƫn stelt dat kinderopvangorganisaties niet meer uren in rekening mogen brengen dan de opvang daadwerkelijk open is. Hoewel de pakkans klein lijkt te zijn, omdat de afdeling Toeslagen voornamelijk controleert of het aantal opgegeven