Supermarkten verminderen voedselverspilling en liggen op koers voor 2030 doel

Gepubliceerd op 04/12/2023 20:00 in Economie

Uit een onderzoek van Wageningen University & Research in opdracht van stichting Samen Tegen Voedselverspilling is gebleken dat supermarkten vorig jaar opnieuw minder voedsel hebben weggegooid. Volgens de onderzoekers liggen de supermarkten op schema om de voedselverspilling in 2030 te halveren ten opzichte van 2015.

Martijntje Vollebregt, onderzoeker aan de Wageningen University, noemt de tussenstand "hoopvol". Als de daling van voedselverspilling in supermarkten op deze manier doorgaat, zal naar verwachting in 2030 ongeveer 50 procent minder voedsel worden verspild. Toch waarschuwt Vollebregt dat er geen ruimte is voor verzwakking.

In 2022 slaagden supermarkten erin om 98,62 procent van al het aangeboden voedsel te verkopen. Dit betekent dat 1,38 procent niet bij consumenten terechtkwam. Dit is een daling ten opzichte van 2021, toen het percentage 1,6 was.

Volgens Vollebregt dragen vooral acties om overgebleven voedsel met korting te verkopen bij aan het verminderen van verspilling. Om verdere vermindering te bereiken, zijn er echter meer maatregelen nodig. Bijvoorbeeld door niet gedurende de hele dag vers voedsel aan te bieden. Vollebregt stelt de vraag of vers fruit aan het einde van de dag verkocht kan worden of dat het wordt weggegooid.

Vollebregt erkent dat dit geen eenvoudige taak is. Als een consument herhaaldelijk een bepaald product niet kan krijgen, zal hij of zij naar een concurrent gaan. Volgens Vollebregt zouden supermarkten in dit geval misschien afspraken moeten maken, hoewel de vraag is of dit is toegestaan. Samenwerking is echter noodzakelijk om voedselverspilling daadwerkelijk te verminderen.

Naast samenwerking tussen supermarkten, kunnen er volgens Vollebregt nog meer maatregelen worden genomen in de gehele voedselketen, met name tussen supermarktorganisaties en leveranciers. Dit is essentieel om voedselverspilling verder te verminderen, aangezien er al veel "laaghangend fruit" is geplukt.

Aan het onderzoek hebben Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic en Plus meegewerkt, wat bijna 85% van alle supermarkten in Nederland vertegenwoordigt. Ook HelloFresh heeft gegevens bijgedragen.

Deze supermarkten proberen voedselverspilling tegen te gaan door niet-verkocht voedsel bijvoorbeeld afgeprijsd aan te bieden. Een deel van het onverkochte voedsel, zoals brood en banket, wordt verwerkt in veevoer. Het merendeel wordt echter vergist en verbrand, wat wordt meegerekend als voedselverspilling.

Lees meer nieuws in economie