LinkedIn viert 20-jarig bestaan als betrouwbaar en interactief sociaal medium voor professionals
Gepubliceerd op 07/05/2023 01:00 in Economie
Het sociale medium voor werkende en werkzoekende mensen, LinkedIn, viert morgen zijn twintigjarig bestaan. Ondanks dat er weinig controverse rond LinkedIn is, heeft het wereldwijd zo'n 930 miljoen leden. Voor recruiters is het een belangrijk medium om kandidaten te vinden en te beoordelen. Het geeft vaak een beter inzicht in iemands carrière dan het traditionele cv. Bedrijven gebruiken het platform ook steeds meer als advertentieplatform, vooral business-to-business.
Het platform begon in 2003, nadat de oprichter Reid Hoffman eerst een datingsite had gestart die mislukte. Daarna ontstond het idee om een site te maken gericht op het professionele leven van mensen. In tegenstelling tot andere sociale media is er relatief weinig controverse rond LinkedIn. Het platform is wel eens in het nieuws geweest vanwege berichten dat Rusland en China via LinkedIn bedrijfsgeheimen probeerden te stelen. Ook moest het bedrijf het account van Tweede Kamerlid Wybren Van Haga terugplaatsen, nadat het verwijderd was. Volgens de rechter waren er onduidelijke regels over wat wel en niet mocht.
LinkedIn is belangrijk voor recruiters zoals Maxime Hermarij van recruitmentbureau Oliver James. Haar team hanteert de persoonlijke benadering, waarbij ze goed naar iemands profiel kijken voordat ze een persoonlijk bericht sturen. Kirsten Spoelstra, account director bij PR-bureau Team Lewis, heeft zelf haar baan te danken aan LinkedIn. Het bedrijf maakt zelf ook veelvuldig gebruik van LinkedIn en ziet het ook als een interessant advertentiekanaal.
Christiaan van Betuw van mediabureau Mediaplus ziet dat LinkedIn veel meer is geworden dan een cv-site en steeds meer als advertentieplatform wordt gebruikt door bedrijven, vooral business-to-business. Het heeft meer dan 10 miljoen Nederlandse profielen en is een redelijke afspiegeling van de samenleving, wat het meest inclusief is ten opzichte van andere landen.
Toch zijn recruiters niet enkel afhankelijk van LinkedIn. Françoise Buitelaar van YoungCapital Next zegt dat het vooral vanaf een bepaald werkniveau nodig is en dat hun eigen database van mensen ook sterk blijft. Haar bedrijf zet steeds vaker andere sociale media in om bijvoorbeeld starters op de arbeidsmarkt te bereiken, vooral op Tiktok, Snapchat en Instagram.
Al met al viert LinkedIn zijn twintigjarig bestaan als een betrouwbaar en interactief sociaal medium voor professionals, met weinig controverse en veel mogelijkheden voor zowel werkzoekenden als werkgevers.