Europese Commissie wil snellere en duidelijkere terugbetaling bij annulering reizen
Gepubliceerd op 29/11/2023 22:00 in Economie
De Europese Commissie heeft een wetsvoorstel ingediend om reizigers sneller en duidelijker informatie te geven over hun rechten en om hen snel terug te betalen bij annulering van hun reis. Momenteel worden reizigers vaak vouchers aangeboden in plaats van geld terug, wat leidt tot lange wachttijden en soms zelfs het niet volledig terugbetalen van het bedrag.
Eurocommissaris Didier Reynders benadrukt dat de uitbraak van de COVID-19-pandemie de reisindustrie heeft wakker geschud en het belang van goede consumentenrechten heeft benadrukt. Het wetsvoorstel is een reactie op de problemen die naar voren kwamen tijdens de coronacrisis, toen veel reizen werden geannuleerd.
Ook de Consumentenbond maakt zich zorgen over de langdurige terugbetalingen en heeft aanbevelingen gedaan bij het ministerie van Economische Zaken. De belangenorganisatie pleit voor snellere terugbetalingen om te voorkomen dat consumenten maandenlang moeten wachten op hun geld, vooral als de reisorganisatie failliet gaat.
Het wetsvoorstel omvat verschillende maatregelen om de problemen aan te pakken. Een van de voorstellen is dat reizigers de mogelijkheid krijgen om direct hun geld terug te krijgen in plaats van een voucher. Hiervoor moet een standaardformulier worden gebruikt dat door elke reisorganisatie is goedgekeurd. Het geld moet binnen 14 dagen op de rekening van de reiziger staan.
Daarnaast wordt er gepleit voor betere bescherming van reizigers die met meerdere voertuigen reizen. Als een reisorganisatie een pakket aanbiedt met meerdere voertuigen, wordt de organisatie verantwoordelijk gesteld als er iets misgaat, zoals het missen van een trein door vertraging van het vliegtuig.
Hoewel niet alle aanbevelingen van de Consumentenbond zijn overgenomen, hoopt de organisatie dat de voorgestelde maatregelen de consumentenrechten beter zullen beschermen. Ook reizigersvereniging Rover is optimistisch en verwacht dat het gebruik van een algemeen formulier het voor reizigers gemakkelijker zal maken om geld terug te krijgen.
Hanita van der Meer van de brancheorganisatie van reisaanbieders ANVR is van mening dat Nederland al goed geregeld is op dit gebied en verwacht geen grote problemen voor reisorganisaties door de nieuwe Europese regels.
Of het wetsvoorstel vóór de verkiezingen voor het Europees Parlement van volgend jaar wordt aangenomen, blijft echter de vraag. Het kan dus nog geruime tijd duren voordat de nieuwe regels van kracht worden.