Hulporganisaties zien stijging in aantal ondernemers met problemen
Gepubliceerd op 29/11/2023 06:00 in Economie
Ondanks economische recessie weinig bedrijven failliet, maar ondernemers hebben wel problemen
Sinds het begin van de coronacrisis gaan er ondanks de economische recessie nog steeds relatief weinig bedrijven failliet. Echter, hulporganisaties zien een stijging in het aantal ondernemers dat hulp zoekt vanwege financiële problemen. Eén van deze organisaties is Over Rood, waar ondernemers worden gekoppeld aan vrijwilligers die hen kunnen adviseren en ondersteunen. In 2020 werden er 607 hulptrajecten gestart, en dit jaar staat de teller al op 1465.
Jeroen Berends, vrijwilliger bij Over Rood in Apeldoorn, was zelf voorheen ondernemer in de bloemenhandel. Hij begeleidt nu één dag per week ondernemers die in de problemen zijn geraakt. Berends merkt op dat veel ondernemers de huur niet kunnen betalen en zich niet realiseren dat ze hierdoor uit hun huis gezet kunnen worden. Het aantal hulpvragen in Apeldoorn is in het afgelopen jaar verviervoudigd.
Rhode Bouter is één van de ondernemers die hulp heeft gezocht bij Over Rood. Vlak voor de coronacrisis opende zij een damesmodezaak, maar door de aanhoudende crisis en hoge energierekeningen raakte ze in financiële problemen. Bouter noemt deze periode erg stressvol, aangezien haar zaak een langgekoesterde droom was. Ze wilde niet opgeven, maar besefte ook dat ze hulp nodig had.
Naast Over Rood melden zich ook dagelijks tientallen ondernemers bij de Kamer van Koophandel (KvK). Vaak zijn het niet eens de ondernemers zelf, maar hun partners of moeders die zich zorgen maken over belastingschulden en huurachterstanden. De KvK verwijst deze ondernemers door naar organisaties zoals Over Rood of het Ondernemersklankbord, waar adviseurs op vrijwillige basis hulp bieden aan ondernemers.
Geldfit Zakelijk is een ander initiatief dat een stijging in het aantal hulpvragen ziet. Gemeenten, schuldhulpinstanties, schuldeisers, banken en verzekeraars verwijzen ondernemers naar Geldfit Zakelijk. Het aantal trajecten waarbij ondernemers financiële ondersteuning krijgen, is sterk toegenomen.
Banken geven aan dat hun houding ten opzichte van ondernemers is veranderd sinds de kredietcrisis. Ze vragen nu naar het welzijn van de ondernemers wanneer ze betalingsachterstanden zien. Daarnaast speelt de nieuwe WHOA-procedure een rol in het lage aantal faillissementen. Deze procedure zorgt ervoor dat schuldeisers met de ondernemer in gesprek gaan om een aflossingsplan op te stellen en een faillissement te voorkomen.
De MKB Hulplijn, opgericht door het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK), wordt wekelijks zo'n 200 keer gebeld. Daarnaast maken wekelijks 500 ondernemers gebruik van een online scan om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van hun bedrijf. Volgens IMK-directeur Michiel Hordijk is er meer hulp beschikbaar en is de aard van de hulp veranderd.
Hoogleraar ondernemerschap Joris Knoben merkt op dat een faillissementsgolf al jaren wordt voorspeld, maar tot op heden uitblijft. Hij wijst op het grotere maatschappelijke besef over de positie van ondernemers en de toegenomen aandacht voor schulden en hulp als mogelijke redenen voor het lage aantal faillissementen. Knoben benadrukt echter dat veel bedrijven het nog steeds moeilijk hebben. Hoewel het aantal faillissementen beperkt bleef