Arbeidsomstandigheden bij bagageafhandeling op Schiphol onvoldoende verbeterd

Gepubliceerd op 28/11/2023 06:00 in Economie

Uit gesprekken met medewerkers blijkt dat er weinig verbetering is opgetreden in de arbeidsomstandigheden bij de bagageafhandeling op Schiphol. Werknemers van bagageafhandelaar Swissport geven aan dat veel collega's zijn vertrokken vanwege de hoge werkdruk, terwijl vakbond FNV een toename van onveilige situaties constateert.

Een interne memo van Swissport, in handen van de NOS, onthult dat er in oktober een veiligheidsincident heeft plaatsgevonden waarbij een vliegtuig te zwaar beladen werd. De betrokken teamleider werd geschorst. Volgens Erik, een voormalig voorman bij Swissport, had het incident fataal kunnen aflopen als de piloot niet op tijd had ingegrepen.

Hoewel de bagageafhandelaren ontkennen dat de werkdruk tot onveilige situaties leidt, is Erik ervan overtuigd dat het incident wel degelijk het gevolg is van de hoge werkdruk. Hij wijst op de geïrriteerde passagiers en bemanning waarmee de collega te maken had en de vertragingen en gebrek aan pauze die tot een verhoogde werkdruk leiden.

Hoewel de afhandelbedrijven in januari een loonsverhoging van 19 procent hebben doorgevoerd, maakt de FNV zich nog steeds zorgen over de arbeidsomstandigheden en het personeelstekort. FNV-bestuurder Jaap de Bie ziet een verband tussen de hoge werkdruk en veiligheidsincidenten, waarbij er sprake is van kleine ongelukjes met materieel en personen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft echter geen meldingen ontvangen van veiligheidsincidenten op de luchthaven. Een woordvoerder van de inspectie geeft aan dat meldingen kunnen worden gedaan als er iets misgaat.

Swissport weigert commentaar te geven op het incident met de te zware lading en heeft geen melding gedaan bij de ILT. Het bedrijf ontkent dat de werkdruk tot onveilige situaties leidt en geeft aan dat het naleven van procedures altijd prioriteit heeft.

De voorman die werd geschorst kreeg een laatste waarschuwing en verloor zijn eindejaarsbonus. Daarnaast moest hij een training volgen voordat hij weer aan de slag mocht. Vanwege het personeelstekort werd deze laatste sanctie echter al snel ingetrokken. FNV-bestuurder Jaap de Bie betwijfelt of de werkgever de juiste aanpak hanteert en pleit voor een cultuur waarin fouten besproken kunnen worden in plaats van afgestraft.

Daarnaast zijn er ook grote zorgen over het vertrek van medewerkers. Uit een overzicht blijkt dat bij Swissport in 2023 veertien voormannen zijn vertrokken, op een totaal van 37. Ook in de bagagekelders zijn tientallen mensen vertrokken. Het verloop van personeel bij Swissport wordt door het bedrijf als normaal bestempeld, maar de FNV maakt zich ernstige zorgen over de gevolgen van onderbezetting en het risico op ongelukken.

Daarnaast constateerde een recent inspectierapport dat bagagemedewerkers nog steeds regelmatig meer tillen dan is toegestaan. Medewerkers van Swissport geven aan dat er slechts één tilhulp beschikbaar is die gedeeld moet worden en dat er een tekort is aan flexibele banden voor het vervoer van bagage in het vliegtuigruim. Dit leidt ertoe dat medewerkers zware lasten naar elkaar moeten doorgeven.

Schiphol laat weten dat er momenteel 186 van de 385 werkplekken zijn voorzien van tilhulp en dat er meer machines zijn besteld. Het doel is om uiterlijk april 2024 op elke werkplek een goed functionerende tilhulp te hebben. Schiphol weigert ech

Lees meer nieuws in economie