PostNL zet extra personeel en middelen in om feestpost op tijd te bezorgen

Gepubliceerd op 23/11/2023 23:00 in Economie

Om te zorgen dat Sinterklaasavond dit jaar soepel verloopt, heeft PostNL besloten om extra maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat alle cadeaus op tijd worden bezorgd. Het post- en pakketbezorgingsbedrijf meldt dat ze dit jaar vroeger dan normaal zijn begonnen met opschalen, om ervoor te zorgen dat er geen vertragingen optreden tussen Black Friday en Kerstmis.

Directeur e-commerce & operations, Greg Camoenié, vertelt aan de NOS dat PostNL voor de feestmaand 1500 extra bezorgritten heeft gepland en dat er 300 extra vrachtwagens worden ingezet om alle zendingen op tijd af te leveren. "Op zondag 26 november hebben we zelfs een extra bezorgdag ingepland. Ook de medewerkers van het hoofdkantoor zullen tijdens deze periode meehelpen in de operatie", voegt hij eraan toe.

Volgens Camoenié is het een traditie bij PostNL dat het hoofdkantoormedewerkers tijdens de feestmaand meehelpen met de bezorging. Hij meldt dat het bedrijf jaarlijks bijna twee keer zoveel pakketten bezorgt als op een normale dag, ongeveer 1,1 miljoen stuks. Normaal gesproken worden deze pakketten bezorgd met gemiddeld 4500 ritten per dag, maar tijdens de Black Friday-week worden er ongeveer 6000 ritten gemaakt.

Drie jaar geleden kampte PostNL zelfs met problemen tijdens de feestmaand vanwege de enorme drukte. Het bedrijf moest tijdelijk stoppen met het ophalen van pakketten bij webwinkels vanwege een recordaantal bestellingen. Het bezorgsysteem van PostNL raakte verstopt doordat veel consumenten hun cadeaus op het laatste moment bestelden.

Lessen zijn geleerd uit deze chaotische periode. Vorig jaar kwam rond Kerstmis nog 4,6 procent van de pakketjes te laat aan bij de klant. Dit jaar is dat percentage gestegen naar 8,7 procent.

PostNL verwacht dat de feestmaand van 2023 moeilijker te voorspellen zal zijn dan vorig jaar, vanwege de recessie. Camoenié geeft aan dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven en dat er deze zomer al minder bestellingen waren vergeleken met vorig jaar. Hierdoor zal de piek tijdens de feestmaand steiler zijn. Desondanks zal PostNL "enkele procenten" meer pakketten bezorgen dan vorig jaar.

Om de drukte aan het einde van het jaar voor te zijn, heeft PostNL in de zomer al extra personeel aangenomen. Camoenié meldt dat er duizend extra medewerkers zijn aangenomen, die ook volgend jaar bij het bedrijf zullen blijven. Hij is ervan overtuigd dat alles goed zal verlopen: "Dankzij de voorbereidingen slaap ik erg goed. Ik heb veel vertrouwen in onze capaciteiten."

PostNL roept consumenten wel op om hun bestellingen op tijd te plaatsen. "Geef ons de tijd om de pakketjes op tijd te bezorgen. Bestel minimaal een paar dagen van tevoren", luidt het advies.

Lees meer nieuws in economie