Rabobank onderzoek toont aan dat 'graaiflatie' inflatie verergert
Gepubliceerd op 06/05/2023 10:00 in Economie
Uit onderzoek van het economisch bureau van Rabobank blijkt dat bedrijven vorig jaar de prijzen van hun producten meer hebben verhoogd dan nodig was. Het opdrijven van prijzen in tijden van crisis wordt ook wel 'graaiflatie' genoemd en heeft bijgedragen aan de inflatie die vorig jaar hoger lag dan nodig was. Het onderzoek toont aan dat de consumentenproducten vorig jaar 2,2 procent minder zouden zijn gestegen als de prijzen alleen waren verhoogd naar wat stikt noodzakelijk was vanwege gestegen kosten.
De economen van de bank stellen dat bedrijven vorig jaar waarschijnlijk meer winst hebben gemaakt door de hogere prijzen, terwijl consumenten er juist op achteruit zijn gegaan in koopkracht. Dit leidde de afgelopen maanden tot flinke stakingen om meer loon, zoals deze week nog in de distributiecentra van Albert Heijn.
Hoewel de Rabo-economen niet kunnen vaststellen dat bedrijven bewust hun zakken hebben gevuld, is de 2,2 procent niet verwaarloosbaar op een inflatie van zo'n 11 procent voor consumentenprijzen. Groot, een van de economen, denkt dat bedrijven ook hebben voorgesorteerd op hogere lonen, aangezien veel cao’s vorig jaar nog niet waren afgesloten. Ook is het niet duidelijk of schaarste een rol heeft gespeeld in het extra opdrijven van de prijzen. Volgens Groot kan dit niet los worden gezien van de oververhitte economie.
Rabobank beschouwt dit als een hypothetische rekenoefening, bedoeld om de orde van grootte van de gevonden effecten te duiden.