Parkeerdruk in Nederlandse steden groeit door toenemend aantal auto's

Gepubliceerd op 22/11/2023 23:00 in Economie

Rondje na rondje rijden in de hoop dat iemand net wegrijdt, ver van huis je auto neerzetten - in de meeste grote steden in Nederland zijn er te weinig parkeerplekken. Uit een rondgang van de NOS bij de grootste 25 gemeenten blijkt dat ze nagenoeg allemaal kampen met een groeiende parkeerdruk.

De parkeerproblemen spelen in voor de hand liggende steden als Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Maar ook gemeenten als Dordrecht, Leeuwarden, Tilburg en Eindhoven hebben er mee te maken.

Het aantal auto's in Nederland neemt ook steeds verder toe. Volgens het CBS waren er op 1 januari van dit jaar bijna 9 miljoen personenauto's in Nederland, waarvan ruim 400.000 nieuwe auto's in de afgelopen vier jaar zijn bijgekomen. Het merendeel van deze auto's behoort toe aan particulieren, terwijl de rest eigendom is van bedrijven.

Brancheorganisatie BOVAG verwacht dat er volgend jaar nog eens 360.000 nieuwe voertuigen geregistreerd zullen worden. Tegelijkertijd worden er elk jaar ook auto's gesloopt en geëxporteerd.

Het gebrek aan parkeerplekken is niet verrassend, zegt planoloog Jeroen Niemans. "De ruimte is schaars, zeker in steden. Je kan iedere vierkante meter maar één keer gebruiken. Kies je dan voor parkeerplaatsen, groen, woningen of een plek voor fietsen? Dat is altijd een lastige keuze."

Veel van de 25 grootste gemeenten kiezen voor uitbreiding van de gebieden met betaald parkeren (ook in buitenwijken) of verhoging van de parkeertarieven om de druk te verminderen. Echter leidt dit vaak tot een waterbedeffect in andere delen van de gemeente, zoals in Rotterdam.

Het waterbedeffect houdt in dat de invoering van betaald parkeren in de ene wijk leidt tot de uitbreiding van betaald parkeren in aangrenzende wijken. Rotterdam meldt dat parkeeroverlast vooral wordt ervaren door bewoners net buiten een gebied met betaald parkeren. Zij ervaren overlast van geparkeerde voertuigen die eigenlijk in het naastgelegen gebied met betaald parkeren zouden moeten staan.

Amersfoort probeert het waterbedeffect te voorkomen door overal betaald parkeren in te voeren. Momenteel is slechts een klein deel van de stad betaald parkeren, voornamelijk in het centrum. Sommige inwoners zijn het hier echter niet mee eens en zullen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen hun stem laten horen via een referendum.

Naast betaald parkeren geven veel gemeenten ook geen tweede parkeervergunningen meer uit, zoals Utrecht en Tilburg. Gemeenten als Breda en Amsterdam sturen bezoekers en bewoners in sommige wijken door naar parkeergarages als alternatief voor parkeren op straat.

Volgens planoloog Niemans ligt een deel van de oplossing in deelmobiliteit, waarbij onder andere auto's, fietsen en bakfietsen gedeeld kunnen worden door bewoners van een wijk. Dit moet echter wel uitvoerbaar zijn. Volgens hem is een wijk in Utrecht hier meer geschikt voor dan een dorp in Limburg. In het eerste geval is het station dichtbij en zijn er veel deelauto's beschikbaar. Deelmobiliteit is ook gemakkelijker te realiseren in nieuwbouwwijken dan in wijken uit de jaren 60 en 70, die vaak gericht zijn op autogebruik.

Niemans benadrukt dat maatregelen tegen parkeerdruk niet los kunnen staan van het bieden van alternatieven. Als er minder parkeerplaatsen zijn en mensen gestimuleerd worden om minder auto's te gebruiken, moet er een alternatief geboden worden. Vooral bij het toevoegen van nieuwe woningen in bestaande steden is dit een complexe uitd

Lees meer nieuws in economie