Kunstmestfabriek Yara gaat als eerste ter wereld CO2 per schip afvoeren naar Noorwegen
Gepubliceerd op 21/11/2023 16:00 in Economie
Kunstmestfabriek Yara in Sluiskil, Zeeland, heeft aangekondigd dat het als eerste bedrijf ter wereld CO2 per schip gaat afvoeren naar het buitenland vanwege klimaatredenen. In 2026 is het plan om 800.000 ton afgevangen CO2 te transporteren naar Noorwegen, waar het vervolgens onder de Noordzee wordt opgeslagen.
Yara had al eerder plannen om dit te doen en heeft nu afspraken gemaakt met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in Den Haag. Deze afspraken betreffen een investering van 194 miljoen euro in de fabriek in Sluiskil, waarvoor 30 miljoen euro subsidie wordt verleend.
Het bedrijf is een van de grote industriƫle bedrijven waarmee demissionair minister van Economische Zaken Adriaansens individuele afspraken maakt over het verminderen van CO2-uitstoot. Yara streeft ernaar om in 2030 1,5 miljoen ton minder CO2 uit te stoten ten opzichte van de 3,2 miljoen ton in 2020.
Op dit moment stoot de fabriek in Sluiskil jaarlijks direct 1,8 miljoen ton CO2 uit en indirect nog eens zo'n 1,4 miljoen ton via de producten die het maakt. Het bedrijf is verheugd dat het Noorse moederbedrijf heeft besloten om fors te investeren in de grootste kunstmestfabriek van Europa. Vorig jaar werd de productie tijdelijk afgeschaald vanwege de hoge gasprijzen in Nederland.
Yara Sluiskil heeft al ervaring met het afvangen van CO2 in het productieproces voor het maken van kunstmest. De afgevangen en vloeibaar gemaakte CO2 wordt momenteel gebruikt voor de productie van koolzuur in frisdranken en bier.
De schepen met vloeibare CO2 zullen in 2026 via het kanaal van Gent naar Terneuzen en de Westerschelde naar de Noordzee varen. De faciliteiten van het CO2-opslagproject Northern Lights, gelegen ten noordwesten van de Noorse stad Bergen in Ćygarden, zullen dienen als aanmeerplaats.
Vervolgens zal de CO2 via een honderd kilometer lange pijpleiding onder de Noordzee worden gepompt en op 2,6 kilometer diepte worden opgeslagen. Northern Lights is een project van Shell, Total Energies en Equinor. Noorwegen heeft twintig jaar ervaring met het opslaan van CO2 in lege gasvelden onder de zeebodem en is daarmee het enige land in Europa dat dit doet.
Het afvangen en opslaan van CO2, ook wel bekend als CCS (Carbon Capture and Storage), staat echter bekend als een dure oplossing die bedrijven in staat stelt om door te gaan met het gebruik van fossiele brandstoffen. Milieuorganisaties hebben daarom kritiek op CCS. Desalniettemin zijn wetenschappers van de Verenigde Naties van mening dat CCS onvermijdelijk is bij het behalen van de klimaatdoelen.
Daarnaast is er ook een plan voor CO2-afvang in de Rotterdamse haven. Shell, ExxonMobil, Air Liquide en Air Products werken samen met het havenbedrijf in het zogenoemde Porthos-project. Ondanks bezwaren van milieugroepen heeft de Raad van State groen licht gegeven voor dit megaproject. De CO2 zal via een leiding worden afgevoerd en opgeslagen in een leeg gasveld in het Nederlands deel van de Noordzee.