Luchtvaartmaatschappijen en hun loyaliteitsprogramma's blijven groeien in populariteit

Gepubliceerd op 17/11/2023 13:00 in Economie

Uit nieuw onderzoek blijkt dat loyaliteitsprogramma's van luchtvaartmaatschappijen, ook wel bekend als 'frequent flyer'-programma's, steeds populairder worden. Met name zakelijke reizigers maken gebruik van deze programma's, waarbij ze punten kunnen sparen met vluchten die ze vervolgens belastingvrij privé kunnen besteden. Het groeiende aantal leden roept echter vragen op over de relevantie van dergelijke programma's in een tijd waarin het kabinet de CO2-uitstoot en het aantal vluchten wil verminderen.

Volgens een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) uit 2021 is 15 procent van de volwassen Nederlandse vliegreizigers lid van een loyaliteitsprogramma. En het aantal leden blijft stijgen. In de afgelopen tien jaar is het aantal leden van Miles & More (Lufthansa) bijvoorbeeld gegroeid van 21.000 naar maar liefst 400.000. Skywards (Emirates) heeft 360.000 Nederlandse leden, waarvan een derde zich de afgelopen vijf jaar heeft aangesloten. Privilege Club (Qatar Airways) geeft geen specifieke cijfers vrij, maar benadrukt wel dat de Nederlandse markt belangrijk is en dat het ledenbestand in Nederland de afgelopen tien jaar vertienvoudigd is.

KLM, een van de grote spelers in de Nederlandse luchtvaartindustrie, wil geen informatie vrijgeven over de ontwikkeling van het aantal leden van hun Flying Blue-programma in de afgelopen tien jaar. Wel is bekend dat het bedrijf vier jaar geleden zijn twee miljoenste Nederlandse lid mocht verwelkomen. Onlangs heeft KLM ook financiering aangetrokken om verdere groei van het Flying Blue-programma mogelijk te maken.

Andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Avios (British Airways, Iberia, Aer Lingus en Vueling), Miles&Smiles (Turkish Airlines) en SkyMiles (Delta Air Lines), hebben niet gereageerd op vragen van de NOS.

Uit het KiM-rapport blijkt dat frequent flyers, met name zakelijke reizigers, het meest gebruikmaken van spaarprogramma's. Vrijwel iedereen die minstens acht vluchten per jaar maakt, doet mee aan een van deze programma's. Dit komt overeen met het feit dat bijna een kwart van de reizigers op Schiphol een zakelijk motief heeft. Bovendien blijkt uit het rapport dat zakelijke reizen de kans op privévluchten aanzienlijk vergroten, wat het KiM een "zelfversterkend effect" noemt.

Hoewel het kabinet de CO2-uitstoot van de luchtvaart wil verminderen, heeft demissionair minister Harbers (IenW) vorige maand aangegeven dat het minder aantrekkelijk maken van Nederlandse Frequent Flyer Programma's niet noodzakelijkerwijs zal bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Hij benadrukt dat een vliegticket wel belast wordt via de vliegbetaling, maar dat de effecten van belastingheffing op frequent flyer-programma's op het aantal bespaarde vluchten onbekend zijn.

Critici, waaronder de Coalitie Anders Reizen, die grote bedrijven begeleidt naar groene mobiliteit, zijn van mening dat werkgevers met klimaatambities geen middelen hebben om het gebruik van frequent flyer-programma's tegen te gaan. Zij stellen voor dat de punten alleen worden uitgegeven aan duurzame initiatieven, zoals isolatie of een elektrische fiets. Momenteel stimuleren de huidige programma's juist meer vliegen en profiteren voornamelijk luchtvaartmaatschappijen zoals KLM en hun partners hiervan.

Hoewel sommige organisaties, zoals de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM), pleiten voor het behoud van deze programma's vanwege de waardering die reizigers hebben voor de vo

Lees meer nieuws in economie