Adidas verliest 400 miljoen euro omzet door breuk met rapper Kanye West

Gepubliceerd op 05/05/2023 17:00 in Economie

Adidas heeft in het eerste kwartaal van 2021 een verlies van 400 miljoen euro aan omzet geleden door de breuk met de Amerikaanse rapper Kanye West. Voorheen was West bekend als Ye en hij had voor Adidas de succesvolle schoenenlijn Yeezy opgezet. Eind oktober verbrak Adidas de samenwerking met West, nadat hij antisemitische berichten op sociale media had geplaatst.

Het verlies van de Yeezy-sneakers zorgde ervoor dat Adidas in Noord-Amerika, China en Europa honderden miljoenen misliep. Adida's CEO Bjørn Gulden, die in januari van concurrent Puma overkwam, gaf aan dat het verlies van het merk Yeezy hen pijn doet.

Uit de cijfers bleek dat Adidas na de breuk met West nog voor 1,2 miljard euro aan onverkochte Yeezy-sneakers in het magazijn heeft liggen. Als Adidas die alsnog zou verkopen, dan zou het de rapper hiervoor een vergoeding moeten betalen. Maar ook vernietigen is geen optie vanwege duurzaamheidsoverwegingen. Adidas blijft de mogelijkheden bekijken.

Omdat Adidas de rapper niet langer als partner heeft, verwacht het sportmerk dit jaar ongeveer een half miljard euro aan omzet mis te lopen. Desondanks boekte Adidas over de eerste drie maanden van 2021 een hogere operationele winst dan waar analisten vooraf op hadden gerekend. Op de beurs opende het aandeel Adidas daarom flink hoger.

Lees meer nieuws in economie