Kabinet pleit bij Europese Unie voor verbod op deurverkoop en telemarketing

Gepubliceerd op 16/11/2023 11:00 in Economie

Het kabinet wil dat de Europese Unie lidstaten de mogelijkheid biedt om deurverkoop en telemarketing te verbieden. Vandaag gaat minister Adriaansens van Economische Zaken hierover in gesprek met de Europese Commissie in Den Haag.

Ondanks de strengere regels die Nederland heeft ingevoerd, worden veel mensen nog steeds lastiggevallen door opdringerige verkopers via telefoon- en huisbezoeken.

Het kabinet heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan strengere regels voor telemarketing en deurverkoop. Zo is het nu alleen toegestaan dat bedrijven consumenten bellen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Daarnaast is een contract pas rechtsgeldig als de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod.

Minister Adriaansens wil nu ook in de wet vastleggen dat deze regels gelden voor deur-tot-deurverkoop. Op die manier krijgen consumenten ook het recht op bedenktijd nadat een deurverkoper is langs geweest.

Volgens Adriaansens zijn deze regels echter nog niet voldoende. Hij vertelt aan de NOS: "We merken dat veel mensen nog steeds ongevraagde telefoontjes ontvangen en dat consumenten niet altijd weloverwogen beslissingen kunnen nemen wanneer er een opdringerige verkoper voor de deur staat."

Ook de Consumentenbond heeft in augustus gemeld dat de huidige telemarketingwet niet goed functioneert. Maar liefst 80 procent van de consumenten wordt lastiggevallen door marketeers via telefoontjes. Voornamelijk energieleveranciers, gevolgd door loterijen en goede doelen, zijn verantwoordelijk voor de meeste telefoontjes.

Vanwege de vrije markt in Europa kan er niet zomaar een algeheel verbod op telemarketing en deur-tot-deurverkoop worden ingevoerd. Adriaansens legt uit: "We willen alleen een verbod op producten of contracten waarbij consumenten geen weloverwogen beslissingen kunnen maken, zoals bij complexe energiecontracten."

Het kabinet vraagt dus geen Europees verbod op telemarketing en deurverkoop, maar een uitzondering voor Nederland.

Volgend jaar zullen de Europese regels voor consumentenbescherming worden geƫvalueerd. Om deze reden bezoekt de Europese Commissie alle lidstaten in Europa om te horen welke onderwerpen zij belangrijk vinden.

Naast het verbod op deurverkoop en telemarketing bespreekt Adriaansens ook andere onderwerpen met de Europese Commissie om de consumenten beter te beschermen. Zo pleit hij voor strengere regels voor kortingsacties, waarbij bedrijven alleen de adviesprijzen van fabrikanten mogen vermelden als deze prijzen daadwerkelijk eerder zijn gehanteerd. Daarnaast wil hij hogere eisen stellen aan duurzaamheidsclaims en keurmerken, om misleiding tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld greenwashing.

Minister Adriaansens hoopt dat de Europese Unie gehoor zal geven aan de wensen van Nederland op het gebied van consumentenbescherming. Het kabinet zet zich in voor strengere regels en meer bescherming voor consumenten tegen ongewenste telefoontjes en huisbezoeken van opdringerige verkopers.

Lees meer nieuws in economie