Voorgenomen krimp Schiphol naar 460.000 vluchten per jaar uitgesteld na kritiek EU en VS

Gepubliceerd op 14/11/2023 17:00 in Economie

Minister Harbers van Infrastructuur heeft besloten om de voorgenomen krimp van Schiphol naar 460.000 vluchten per jaar voorlopig niet door te laten gaan. Dit besluit volgt na kritiek van zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten. Hierdoor zullen er volgend jaar nog steeds 500.000 vluchten via Schiphol plaatsvinden.

Gisteren vond er overleg plaats over de krimpplannen. De Amerikanen waren het niet eens met de voorgenomen krimp en dreigden met tegenmaatregelen, die voornamelijk KLM zouden treffen.

Eerder werd al bekendgemaakt wat de gevolgen zouden zijn voor de start- en landingsrechten, ook wel bekend als 'slots', van luchtvaartmaatschappijen. Een van de gevolgen was dat nieuwe maatschappijen hun slots zouden verliezen, wat vooral de Amerikaanse maatschappij JetBlue zou treffen.

Luchtvaartmaatschappijen in Nederland hadden eerder al een zaak aangespannen tegen de regering vanwege de voorgenomen krimp. Zij waren van mening dat het ministerie eenzijdig de vermindering probeerde op te leggen. De zaak was in eerste instantie gewonnen door de maatschappijen, maar in het hoger beroep kreeg het ministerie gelijk. Momenteel ligt de zaak nog bij de Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland.

Minister Harbers heeft nu in een brief aan de Tweede Kamer gemeld dat meerdere landen, waaronder Canada, hun zorgen hebben geuit over de krimpplannen. De voorgenomen krimp wordt opgeschort tot in ieder geval de uitspraak van de Hoge Raad.

Hoewel dit een "bittere pil voor de omgeving" is, erkent Harbers dat het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving.

Er loopt momenteel ook een Europese procedure om de krimp alsnog uit te voeren. De zogeheten balanced approach verzamelt ideeën vanuit alle hoeken, zoals omwonenden, maatschappijen en andere partijen. Uit deze plannen moeten maatregelen voortkomen die voldoende zijn om bijvoorbeeld geluidsoverlast te verminderen.

Omwonendenorganisatie Schiphol Watch is verbijsterd over de beslissing. Volgens hen is het kabinet gechanteerd door de Amerikanen. "Een ander land gaat nu bepalen hoe groot onze luchthaven moet zijn", aldus Alfred Blokhuizen van Schiphol Watch. Hij voegt eraan toe dat het voelt als een samenspel tussen het kabinet, KLM en Schiphol om onder de gevolgen uit te komen. Volgens hem wordt hiermee minachting getoond voor het probleem dat ontstaan is door de luchthaven, met de enorme overlast en luchtvervuiling als gevolg.

Schiphol zelf geeft aan teleurgesteld te zijn. Ze benadrukken dat vermindering van het aantal vluchten geen doel op zich is, maar dat er eindelijk duidelijkheid en zekerheid was voor omwonenden. Het is volgens hen hoog tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder gaan ervaren.

Lees meer nieuws in economie