Webwinkels blijven consumenten misleiden met nepaanbiedingen, ondanks strengere maatregelen
Gepubliceerd op 14/11/2023 08:00 in Economie
Webwinkels maken nog steeds gebruik van nepaanbiedingen om consumenten te misleiden, ondanks de invoering van strengere maatregelen tegen prijsmisleiding aan het begin van dit jaar. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder heeft aangekondigd strenger op te treden tegen websites die nepkortingen hanteren.
Sinds 1 januari 2023 zijn er strengere regels van kracht met betrekking tot zogenoemde 'van-voorprijzen'. Verkopers mogen de prijs van een product niet langer tijdelijk verhogen om het vervolgens met een schijnbaar grote korting te adverteren. Dit wordt gezien als een nepaanbieding, waarbij de aangegeven korting in werkelijkheid geen korting is. Volgens de nieuwe regels moet de 'van-prijs' de laagste prijs zijn die in de afgelopen dertig dagen voor een product is gehanteerd.
De ACM heeft de afgelopen maanden gecontroleerd of webwinkels van moderetailers, beddenspeciaalzaken en winkels in consumentenelektronica zich houden aan de regels omtrent prijskortingen. Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal gecontroleerde bedrijven de regels systematisch overtreden. "We constateren dat veel verkopers de laatste dertig dagen niet als referentie hebben genomen voor de verkoopprijs, of zelfs fictieve 'van-prijzen' hebben vermeld. Dit is verboden", aldus de ACM.
Naast nepaanbiedingen maken bedrijven volgens de Consumentenbond al jarenlang gebruik van misleidende adviesprijzen. De ACM bevestigt dit probleem. Volgens de toezichthouder is het gebruik van misleidende adviesprijzen een zorgwekkende ontwikkeling. "Adviesprijzen zijn misleidend en toch interpreteren consumenten ze als daadwerkelijke prijzen. Ze zijn sneller geneigd om een aankoop te doen wanneer de korting op de adviesprijs hoog lijkt", waarschuwt de ACM.
Daarnaast zijn er ook problemen met de juistheid van adviesprijzen. "Het is moeilijk te achterhalen of verkopers de adviesprijzen correct weergeven. In het verleden hebben we gezien dat handelaren zelf adviesprijzen verzonnen en dat leveranciers bewust hoge adviesprijzen hanteerden om handelaren de mogelijkheid te geven om schijnbaar grote kortingen te geven", legt de ACM uit.
Volgens Edwin van Houten, directeur consumenten bij de ACM, maken bedrijven al jarenlang gebruik van nepkortingen en adviesprijzen omdat ze weten dat consumenten hier gevoelig voor zijn. Hij benadrukt echter dat misleidende aanbiedingen niet lonend zullen zijn. "We zijn van plan om strenger op te treden. Bedrijven die de regels overtreden, krijgen sancties opgelegd, zoals boetes tot 900.000 euro per overtreding of lasten onder dwangsom", waarschuwt Van Houten.
Van Houten geeft consumenten ook een tip: "Vergelijk altijd de prijzen van producten op verschillende websites en negeer de adviesprijzen. Consumenten moeten zichzelf altijd afvragen: 'is dit de prijs die ik bereid ben te betalen voor het product'?"
De ACM en de Consumentenbond zijn ontevreden over de huidige regels voor adviesprijzen. In een brief aan het ministerie van Economische Zaken pleitte de ACM begin 2022 al voor het toepassen van dezelfde regels voor van-voorprijzen op het gebruik van adviesprijzen. De Consumentenbond wil dat de wet volgend jaar wordt geƫvalueerd.
Het is nog niet bekend welke bedrijven precies de regels hebben overtreden. De ACM zal eerst contact opnemen met de betreffende bedrijven om hen op de hoogte te