Albert Heijn mist 35-45 miljoen euro omzet door stakingen

Gepubliceerd op 05/05/2023 07:00 in Economie

De stakingen bij de vijf distributiecentra van Albert Heijn hebben de supermarktketen zo'n 35 tot 45 miljoen euro aan omzet gekost, zo blijkt uit berekeningen van databureau Hiiper op verzoek van de NOS. Hiiper vergeleek de omzet van AH in de laatste zeven dagen van de stakingen met die van een week daarvoor en zag een daling van het marktaandeel. Mensen deden minder boodschappen bij AH en gaven minder geld uit. Het gemiddelde bedrag per mandje, normaal gesproken zo'n 19 euro, liep in deze zeven dagen terug.

Hiiper schat dat Albert Heijn gemiddeld zo'n 350 miljoen euro per week omzet, en dat er in de afgelopen zeven dagen 12 procent van die omzet is weggevallen. Niet elke dag is echter hetzelfde qua omzet, aldus Joep Smeets van Hiiper. In het weekend is er bijvoorbeeld altijd meer omzet dan doordeweeks.

De stakingen begonnen op 23 april nadat onderhandelingen over een nieuwe cao vastliepen. Medewerkers van de distributiecentra hebben tien dagen lang minder tot geen producten naar de winkels gebracht, wat landelijk te merken was. Vooral in de noordoostelijke provincies daalde het aantal klanten met 10 procent. Landelijk heeft Albert Heijn 7 procent minder klanten binnengehaald.

Volgens Hiiper zijn klanten door de lege schappen naar andere supermarkten gegaan. Het lijkt erop dat alle andere supermarkten hiervan profiteren, maar vooral service supermarkten als Plus en Coop lijken het meest te profiteren.

Marktonderzoeker NielsenIQ schat dat Albert Heijn een marktaandeel van ruim 35 procent heeft in Nederland, terwijl nummer twee, Jumbo, op 21,5 procent zit. AH-moederbedrijf Ahold Delhaize had vorig jaar een omzet van 87 miljard euro.

Een woordvoerder van Albert Heijn wil geen uitspraken doen over de omzetschade. Volgende week praten de supermarktketen en de bonden weer over de nieuwe cao.

Lees meer nieuws in economie