Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam spannen rechtszaak aan tegen overheid over 5G-frequenties
Gepubliceerd op 17/04/2023 15:34 in Economie
Luchthaven Schiphol en het Havenbedrijf Rotterdam hebben besloten om een rechtszaak aan te spannen tegen de overheid vanwege de verdeling van frequenties voor 5G. De bedrijven vinden dat ze te weinig ruimte krijgen in het Nationaal Frequentieplan van minister Adriaansens (Economische Zaken), waardoor verdere innovatie en digitalisering onmogelijk wordt gemaakt. Ze willen meer plek voor eigen, lokale 5G-netwerken op de nog te verdelen 3,5 GHz-band dan het kabinet in zijn plannen heeft gereserveerd.
Een kwart van de ruimte op de 3,5 GHz-band is gereserveerd voor lokaal gebruik, bijvoorbeeld voor de eigen mobiele netwerken die Schiphol en de Rotterdamse haven willen hebben. De overige frequenties worden geveild, waarop telecomproviders kunnen bieden om de snellere 5G-variant landelijk aan consumenten te leveren. De veiling stond oorspronkelijk gepland voor begin 2022, maar werd uitgesteld en staat nu gepland voor het najaar.
De rechtszaak kan echter opnieuw tot vertraging leiden, erkent een woordvoerder van minister Adriaansens. Hij stelt dat er veel verschillende belangen spelen bij de verdeling van de 5G-frequenties en dat het ministerie heeft geprobeerd om daarbij een zo goed mogelijke afweging te maken. De verdeling gebeurt op volgorde van aanmelding, wat betekent dat wie het eerst komt, het eerst maalt.
Schiphol en het Havenbedrijf Rotterdam maken bezwaar tegen hoe die schaarse ruimte wordt verdeeld en willen meer ruimte voor hun eigen 5G-netwerken. De Schiphol-woordvoerder geeft als voorbeeld de automatisering van de bagagekelder, waarvoor een eigen 5G-netwerk noodzakelijk is. Het is nog niet duidelijk of de veiling kan doorgaan, maar de woordvoerder van minister Adriaansens benadrukt dat tegen een besluit van de overheid beroep kan worden aangetekend en dat de zaak moet worden afgewacht.