Daling van het aantal verzekeringsfraudes in Nederland in 2022
Gepubliceerd op 02/11/2023 08:00 in Economie
Het aantal consumenten en bedrijven dat verzekeraars probeert op te lichten, is afgelopen jaar gedaald. Uit cijfers van brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars blijkt dat ruim 10.000 fraudeurs tegen de lamp liepen, een daling van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Verschillende vormen van verzekeringsfraude zijn aan het licht gekomen, zoals het toevoegen van een '1' aan het aankoopbedrag van een gestolen zonnebril van 285 euro op de factuur. Ook het claimen van een aanrijding na het tegen een vangrail rijden terwijl er geen schade aan de auto te zien is, behoort tot deze onterechte claims. In totaal werden er vorig jaar 3.638 van dergelijke claims ontdekt. Daarnaast werden nog eens 5.772 frauduleuze aanvragen voor verzekeringen betrapt.
Het Verbond van Verzekeraars schat dat hierdoor ruim 80 miljoen euro is bespaard. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, benadrukt dat dit ervoor zorgt dat mensen die te goeder trouw zijn niet onnodig veel geld betalen.
Desondanks vinden de verzekeraars het nog te vroeg om te concluderen dat er sprake is van een ommezwaai. Het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat op termijn moet blijken of de inspanningen van de afgelopen jaren op het gebied van preventie en detectie tot dit resultaat hebben geleid.
De inspanningen waarop wordt gedoeld hebben betrekking op betere methoden en samenwerking om fraude te detecteren. Vorig jaar leidde één op de drie onderzoeken tot de onomstotelijke vaststelling van fraude. In de overige gevallen kon fraude niet met zekerheid worden vastgesteld. Het percentage waarin fraude wel bewezen kon worden, was in 2022 hoger dan in de afgelopen zeven jaar. In 2021 lag dit percentage nog op 25 procent.
Fraudeurs die betrapt worden, worden opgenomen in een waarschuwingssysteem waar alle verzekeraars toegang toe hebben. Het aantal nieuwe registraties in dit systeem is vorig jaar bijna een kwart lager dan in 2021, met 3.759 nieuwe registraties.
Uit een analyse van de NOS blijkt echter dat niet iedereen die fraude heeft gepleegd, in dit frauderegister wordt opgenomen. Mensen die er wel in staan, kunnen proberen hun naam te laten verwijderen via het klachteninstituut Kifid. Het Verbond van Verzekeraars meldt dat vorig jaar vier mensen uit het frauderegister moesten worden verwijderd na een uitspraak van het Kifid.
Een woordvoerder van verzekeraar ASR benadrukt dat klanten die verdacht worden van fraude altijd de kans krijgen om een verklaring te geven. Dit is belangrijk, aangezien fraude gevolgen heeft zodra deze wordt vastgesteld. Afhankelijk van de ernst kunnen fraudeurs één tot acht jaar in het register blijven staan.