Verbetering van wegtoiletten dankzij samenwerking tussen benzinebedrijven en toiletondernemingen
Gepubliceerd op 01/11/2023 09:00 in Economie
Uit een onderzoek van de ANWB twee jaar geleden bleek dat toiletten langs de snelweg vaak smerig zijn, zelfs wanneer er betaald moet worden voor het gebruik ervan. Gelukkig lijkt er nu langzaamaan verbetering te komen, nu benzinebedrijven zoals Shell en Total samenwerken met toiletondernemingen zoals 2theloo en One Hundred Restrooms.
Shell is momenteel bezig met het ombouwen van twintig Shell-cafés, waarbij ook 2theloo-toiletten worden geïnstalleerd. "We hebben al veertien cafés omgebouwd en later dit jaar volgen er nog vijf, gevolgd door meer volgend jaar", aldus een woordvoerder van Shell. "Dankzij de samenwerking met 2theloo hebben we naar onze mening de toiletten kunnen verbeteren."
Volgens Shell krijgen de toiletten door deze samenwerking de aandacht die ze verdienen, waardoor ze regelmatig schoongemaakt worden en fris blijven. De toiletten zijn te gebruiken tegen een tarief van 80 eurocent per keer. Hoewel dit een flinke prijs is, ontvangen klanten een waardebon waarmee ze korting kunnen krijgen op aankopen in de winkel, zoals broodjes of koffie.
Ook concurrent One Hundred Restrooms werkt samen met Total. "Op dit moment hebben wij een overeenkomst met TotalEnergies voor 22 tankstations", zegt Mariëlle Romeijn van One Hundred. "Voor tankstations is het moeilijk om toiletten de hoogste prioriteit te geven en ze schoon te houden. Je moet er constant bovenop zitten." Het bedrijf gebruikt een groot deel van de omzet om ervoor te zorgen dat de toiletten in optimale staat blijven. Helaas wordt er bij andere tankstations vaak misbruik gemaakt van het systeem. "Daar wordt gedacht dat je gewoon een poortje kunt plaatsen, geld kunt verdienen omdat mensen toch naar het toilet moeten, en vervolgens wordt er niets extra's gedaan op het gebied van schoonmaak. Dat is natuurlijk heel slecht."
Net als 2theloo rekent One Hundred Restrooms nu ook 80 eurocent voor het gebruik van de toiletten. Uit onderzoek blijkt dat er een sterke link is tussen wat mensen willen betalen en hun ervaring. "Zolang de ervaring goed is, zijn mensen bereid meer te betalen. Hoe ver je kunt gaan in prijsstelling? Twee jaar geleden hebben we Europees onderzoek gedaan en gemiddeld waren bezoekers bereid om 1,19 euro te betalen, hoewel dit per land verschilt."
Mariëlle Romeijn merkt een groeiende interesse bij verschillende partijen om de verantwoordelijkheid voor de toiletten uit te besteden. "Benzinebedrijven investeren enorm in laadpalen en andere faciliteiten op tankstations. Met de opkomst van elektrisch laden blijven mensen langer op het tankstation en daar moeten we op inspelen."
Shariff El Aroussi van het familiebedrijf Jongeneel, dat meerdere tankstations in Nederland heeft, kan soms niet geloven wat hij ziet op de toiletten: "Verstoppingen door hele wc-rollen in het toilet, ontlasting op de muren gesmeerd. Wat bezielt die mensen? Zoiets doe je thuis toch ook niet?" Bij Jongeneel moeten bezoekers 50 eurocent betalen voor het gebruik van de toiletten.
Tim Schoenmakers van de Belangenvereniging Tankstations benadrukt dat een hindernis zoals een poortje sowieso een goed idee is. "Vroeger was er een mevrouw met een schoteltje die je boos aankeek, waardoor je netjes betaalde en je handen ging wassen. Een poortje is de moderne variant daarvan. Als iets gratis is, lijkt het geen waarde te hebben en gaan mensen zich vreemd gedragen, bijvoorbeeld door naast het toilet te plassen. Dat moet je niet willen."
Dankzij de samenwerking tussen benzinebedrijven en toiletondernemingen lijkt er eindelijk verbetering te komen in de toestand van weg