Translink houdt miljoenen over aan verlopen ov-chipkaarten, maar informeert klanten nauwelijks
Gepubliceerd op 31/10/2023 21:00 in Economie
Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft de afgelopen jaren veel geld verdiend doordat er nog saldo op verlopen ov-kaarten stond. Echter, slechts een klein deel van dit bedrag is besteed aan het informeren van klanten over hun verlopen kaarten. Uit recente cijfers blijkt dat er eind vorig jaar nog bijna 19 miljoen euro niet is teruggevraagd.
Reizigersorganisatie Rover maakt zich zorgen over dit geld dat blijft liggen. Directeur Freek Bos benadrukt dat veel mensen thuis nog verlopen ov-chipkaarten hebben liggen, zonder te weten dat daar nog geld op staat. Hij pleit ervoor dat mensen bewust worden gemaakt van de mogelijkheid om dit saldo terug te vragen.
In totaal zijn er ongeveer 50 miljoen ov-chipkaarten geproduceerd door Translink. Na vijf jaar verlopen deze kaarten, waarna mensen nog vijf jaar de tijd hebben om het geld terug te vragen. Als dit niet gebeurt, gaat het geld naar Translink, dat eigendom is van alle ov-bedrijven gezamenlijk.
Het meest recente jaarverslag van Translink laat zien dat ze in 2022 ongeveer 9 miljoen euro hebben verdiend aan niet-gebruikte saldi. Een groot deel van dit bedrag is uitgegeven aan ict-projecten die het betalen in het openbaar vervoer moeten verbeteren. Slechts 20.000 euro is besteed aan het vergemakkelijken van het terugvragen van niet-gebruikte saldi.
Het probleem ligt volgens Translink bij het feit dat het hier om anonieme kaarten gaat, waarvan ze geen gegevens hebben. Eerdere campagnes in bussen en treinen hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd. Wel biedt Translink de mogelijkheid om een e-mailadres achter te laten, zodat klanten een melding krijgen wanneer hun kaart verloopt. Bovendien is het sinds kort eenvoudiger geworden om het geld online terug te vragen, zonder dat de kaart opgestuurd hoeft te worden.
Reizigersorganisatie Rover dringt er bij Translink op aan om een oude campagne nieuw leven in te blazen en deze te lanceren. Ze vinden dat het bedrag dat nog niet is teruggevraagd zo dicht mogelijk bij nul moet komen. Daarnaast is de mogelijkheid om online geld terug te vragen sinds dit najaar beschikbaar, wat volgens Rover een grote verbetering is.
Het is duidelijk dat Translink in de afgelopen jaren aanzienlijke bedragen heeft overgehouden aan verlopen ov-kaarten. Hoewel er enkele stappen zijn ondernomen om klanten te informeren, is er nog steeds veel geld dat niet wordt teruggevraagd. Translink kan de nodige maatregelen nemen om klanten bewust te maken van de mogelijkheid om saldo terug te vragen, zoals het herlanceren van een campagne en het verbeteren van de online terugvraagprocedure. Het is in het belang van zowel Translink als de reizigersorganisatie om ervoor te zorgen dat dit saldo zo min mogelijk ongebruikt blijft.