Reislust van 55-plussers zorgt voor groei in de reisbranche
Gepubliceerd op 26/10/2023 11:00 in Economie
De tijd waarin 55-plussers alleen op pad gingen voor een stuk appeltaart en een kop koffie lijkt voorbij te zijn. Volgens ABN Amro zijn 55-plussers nu reislustiger dan ooit en zal hun belang voor de reisbranche de komende jaren met miljoenen euro's toenemen.
De groeiende interesse in reizen onder 55-plussers is te danken aan verschillende factoren. Ten eerste groeit hun vermogen, mede doordat er steeds meer tweeverdieners in deze leeftijdscategorie zijn. Bovendien neemt het aantal ouderen door de vergrijzing gestaag toe. Hierdoor zijn verdere reizen en luxere accommodaties steeds populairder geworden. Volgens ABN Amro leidt dit ook tot nieuwe reistrends, zoals fietsvakanties en culinaire reizen.
ABN Amro verwacht dat Nederlanders dit jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro zullen uitgeven aan fietsvakanties. Meer dan de helft van dit bedrag komt uit de portemonnee van 55-plussers. Onderzoeker Stef Driessen van ABN Amro verklaart dit door te stellen dat deze leeftijdsgroep na het vertrek van hun kinderen meer geld overhoudt, vooral als ze tweeverdieners zijn.
Actieve vakanties en culinaire reizen brengen de hele toeristische sector veel geld op. Volgens de bank zullen de vakantiebestedingen van 55-plussers stijgen van ruim 7 miljard euro in 2022 naar zo'n 10 miljard euro in 2027.
Driessen legt uit dat 55- tot 65-jarigen vaak voor wat verdere bestemmingen kiezen, meer geld in het buitenland besteden en kortere vakanties hebben. Daarentegen geven 65-plussers vooral geld uit aan langere vakanties in eigen land, waarbij ze gemiddeld zestien nachten of langer verblijven.
Volgens Driessen kan de Nederlandse toeristische sector hierop inspelen. Hoewel fietsvakanties erg populair zijn, kan nog niet elk hotel fietsen stallen. Het is ook niet ideaal om je fiets in de hotelkamer te moeten zetten. Wijnhotel Dormio Valkenburg is echter al volop bezig met het faciliteren van fietsvakanties. Elke kamer in het hotel is ingericht door een bekende wijnproducent. Sylvia Dinjens, de hotelmanager, merkt op dat gasten steeds vaker aangeven naar een nieuwe bestemming te gaan bij het uitchecken. Dit duidt erop dat mensen volop genieten van hun vakantie.
Een andere trend die ABN Amro heeft waargenomen, is de populariteit van multigeneratiereizen. Hierbij nemen grootouders hun kinderen en kleinkinderen mee op vakantie, bijvoorbeeld door samen in een bungalow te verblijven. Recreatiepark De Leistert in het Limburgse Roggel herkent deze trend. Angelique Joosten merkt op dat opa's en oma's steeds vaker met (klein)kinderen op vakantie gaan, vooral vanwege de invloed van de coronapandemie. Dit geeft hun leven meer kleur.
ABN Amro benadrukt dat deze trends nieuwe kansen bieden voor de toerismesector. Ouderen reizen bijvoorbeeld vaker buiten het hoogseizoen en met name 65-plussers nemen de tijd als ze op reis gaan. Volgens Driessen zullen de vakantiebestedingen van senioren nog verder toenemen, ondanks de hogere prijzen. Hij merkt op dat ook de lonen stijgen en dat vakantie en vrije tijd steeds belangrijker worden. Hierdoor wordt er mogelijk bezuinigd op andere uitgaven, zoals kleding.