Duurzaamheidsclaims Primark misleidend volgens Reclame Code Commissie

Gepubliceerd op 25/10/2023 00:00 in Economie

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de duurzaamheidsclaims die Primark op grote posters in zijn Nederlandse winkels doet, misleidend zijn. Op de posters staan teksten zoals "De CO2-uitstoot met 50% verminderen. Zodat de planeet vrij kan ademhalen" en "Biologisch, gerecycled, duurzaam en betaalbaar katoen". Volgens de commissie wordt hiermee onterecht de indruk gewekt dat dit al de huidige situatie is bij Primark, terwijl het eigenlijk een toekomstig streven betreft.

Hoewel Primark op de posters wel nuanceert, zijn de letters dusdanig klein dat de consument dit gemakkelijk kan missen, aldus de commissie. Bovendien worden er twijfels geuit over de haalbaarheid van sommige claims. Hoewel Primark in de kleine letters vermeldt dat het de uitstoot in 2027 wil halveren, ontbreekt er volgens de commissie een concreet stappenplan hiervoor.

Ook een bewering over het niet meer gebruiken van wegwerpplastic wordt op dezelfde manier als misleidend bestempeld door de commissie. Daarnaast was er ook kritiek op een poster waarop stond: "Wij maken onze kleding circulair. Zodat de wereld blijft draaien." Hoewel dit in de kleine letters werd genuanceerd als een toekomstig streven om kleding recyclebaar te maken in 2027, is de commissie van mening dat de consument deze nuance waarschijnlijk niet zal opmerken. Daarnaast vindt de commissie dat Primark niet duidelijk genoeg aangeeft dat 'circulair' in deze context 'recyclebaar' betekent.

De duurzame modeactivist Sara Dubbeldam heeft de zaak bij de commissie aangekaart. Primark gaat tegen de uitspraak in beroep en geeft aan dat hun doelstellingen realistisch, haalbaar en duidelijk gecommuniceerd zijn, onder andere via een jaarlijks rapport. Zolang het beroep loopt, hoeft Primark niets aan te passen. Mocht de uitspraak echter ook in hoger beroep blijven staan, dan kan de commissie de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzoeken om in te grijpen.

De uitspraak kan ook als houvast dienen voor eventuele civiele rechtszaken. Advocaat Laura van Gijn, die namens Dubbeldam naar de commissie is gestapt, geeft aan dat het indienen van een civiele rechtszaak zeker het overwegen waard is.

Het is niet ongebruikelijk dat kledingmerken en winkelketens consumenten niet goed informeren over de duurzaamheid van hun producten. Zo heeft de ACM vorig jaar Decathlon en H&M aangesproken op het gebruik van de termen 'ecodesign' en 'conscious' zonder hier een duidelijke uitleg bij te geven. Er zijn geen sancties opgelegd, maar beide bedrijven hebben toegezegd om consumenten voortaan beter te informeren en hebben in totaal 900.000 euro gedoneerd aan verschillende duurzame doelen.

Lees meer nieuws in economie