Verandering in het winkelpersoneel: steeds vaker Engelstalige medewerkers
Gepubliceerd op 23/10/2023 21:00 in Economie
In veel winkels in Nederland zijn steeds vaker medewerkers te vinden die geen Nederlands spreken. Grote winkelketens, zoals Zeeman, Hema, Plus-supermarkten en Jumbo, verwelkomen nu ook medewerkers die het Nederlands (nog) niet machtig zijn. Deze verandering heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt en de wens voor diversiteit in het personeelsbestand.
Voorheen was Nederlands een vereiste bij Zeeman. Echter, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is dit niet langer het geval. Een woordvoerder van de winkelketen geeft aan dat er nu meer ruimte is om mensen aan te nemen. Niet-Nederlandstalige medewerkers worden alleen ingezet als de filiaalbeheerder Engels spreekt, zodat procedures en instructies kunnen worden overgedragen. Zeeman schat dat minder dan 1 procent van de medewerkers met klantcontact geen Nederlands spreekt.
Ook Hema zet Engelstalige medewerkers in. Volgens de filiaalmanagers is er een goede balans tussen Nederlandstalige en Engelssprekende medewerkers. In steden waar meer Engelssprekende klanten zijn, is het belangrijk dat het winkelpersoneel een afspiegeling vormt van de maatschappij. Plus-supermarkten heeft een voorkeur voor Nederlandstalige medewerkers, maar wanneer een geschikte kandidaat Engels spreekt, kan deze ook worden aangenomen, vooral in stedelijke gebieden met veel niet-Nederlandstalige klanten.
In zelfstandige winkels is Nederlands meestal wel een vereiste, maar dit geldt niet overal. In de binnenstad van Utrecht werkt de Britse Florence Mitchell-Green in een cadeauwinkel. Hoewel ze meestal in het Nederlands begint, schakelt ze over naar het Engels als klanten een specifieke vraag hebben. Zij geeft aan dat dit meestal prima werkt en dat ze indien nodig Google Translate gebruikt om specifieke woorden te vertalen. In kledingzaak Katoenfabriek vindt mede-eigenaar Yvette van Middelkoop het fijn om niet-Nederlandstalige medewerkers te hebben. Klanten reageren volgens haar zelden geïrriteerd en er is altijd iemand die Nederlands spreekt en kan vertalen.
Bij Jumbo-supermarkten is Nederlands ook geen voorwaarde. De supermarktketen streeft naar diversiteit en gelooft in een cultuur waarin collega's verschillend zijn. Toch zorgen ze ervoor dat er altijd Nederlandssprekende collega's aanwezig zijn. Ook bij Action worden Engelstalige medewerkers verwelkomd, maar zij worden voornamelijk ingezet als vulploegmedewerker om ervoor te zorgen dat klanten altijd in de landelijke taal geholpen kunnen worden. Albert Heijn laat al een hele tijd medewerkers Nederlands of Engels spreken, terwijl Etos en Gall & Gall wel Nederlands vereisen vanwege de adviesfunctie.
Lidl geeft de voorkeur aan Nederlandstalig personeel om klanten in het Nederlands te kunnen helpen. Toch maken zij soms een uitzondering. Aldi neemt ook Engelstalige medewerkers aan, omdat zij merken dat klanten behoefte hebben om in een andere taal dan het Nederlands te communiceren.
Bouwmarkt Gamma hecht veel waarde aan Nederlandstalig personeel vanwege de mogelijkheid om klanten gedegen advies te geven over klussen. Praxis daarentegen heeft in grotere winkels een buddy-systeem om medewerkers die de taal nog niet machtig zijn te ondersteunen. In sommige regio's kan het spreken van meerdere talen, zoals Nederlands en Pools, ook voordelen hebben.
De verandering in het winkelpersoneel, waar steeds vaker Engelstalige medewerkers te vinden zijn, hangt samen met de krapte op de arbeidsmarkt en de wens voor diversiteit in het personeelsbest