Advertentie-inkomsten van X, voorheen Twitter, dalen met 55 procent na overname door Elon Musk

Gepubliceerd op 05/10/2023 16:00 in Economie

Het sociale medium X, voorheen bekend als Twitter, heeft sinds de overname door Elon Musk te maken met een daling van ten minste 55 procent in advertentie-inkomsten. Dit meldt persbureau Reuters. De grillige bedrijfsvoering onder leiding van Musk zorgt ervoor dat het bedrijf moeite heeft om adverteerders aan zich te binden. Zo heeft X onverwacht haar naam veranderd in juli van dit jaar en werden er in november bijna 3700 medewerkers ontslagen.

Volgens een ingewijde is Linda Yaccarino, CEO van X, in gesprek met de banken die Musk hebben bijgestaan bij de financiering van de overname. Dit om de bedrijfsplannen door te nemen en mogelijke oplossingen te bespreken.

Musk heeft toegegeven dat het dalende advertentie-inkomsten heeft als gevolg van druk van activisten. Deze activisten oefenen druk uit op bedrijven om te stoppen met adverteren op het platform van X. Vorige week meldde Yaccarino dat ongeveer 1500 merken zijn teruggekeerd als adverteerders op het platform. In de afgelopen twaalf weken zijn negentig van de honderd belangrijkste adverteerders teruggekeerd. Yaccarino verwacht dat X winst zal maken in het eerste kwartaal van 2024.

Voor X is de advertentieverkoop in de Verenigde Staten van cruciaal belang, aangezien deze goed is voor 90 procent van de inkomsten van het bedrijf. Het verlies van adverteerders heeft dus een grote impact op de financiƫle situatie van X.

Deze ontwikkelingen werpen een schaduw op de toekomst van X onder het bewind van Elon Musk. Het is duidelijk dat het bedrijf worstelt om haar adverteerders te behouden en zich staande te houden in de competitieve wereld van sociale media. Het is nu aan Yaccarino en de banken om samen te werken aan een strategie om de advertentie-inkomsten van X weer te laten groeien.

Lees meer nieuws in economie