Grote supermarktketens laten klanten in de steek op het gebied van duurzame producten
Gepubliceerd op 05/10/2023 12:00 in Economie
Uit onderzoek blijkt dat grote supermarktketens weinig moeite doen om klanten te verleiden tot het kopen van duurzame producten. Het klimaat-vriendelijke assortiment wordt zelden prominent gepresenteerd. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van onder andere Milieudefensie, richtte zich op de manier waarop supermarkten duurzame producten aanbieden en promoveren.
Het onderzoek definieert duurzame producten als artikelen die weinig schade veroorzaken voor mens en milieu. Hierbij kan gedacht worden aan producten waarbij tijdens de productie weinig CO2 wordt uitgestoten en waarbij verpakkingen minimaal van plastic gebruikmaken. Het onderzoek benadrukt dat vlees, vis en kaas als niet-duurzame producten worden beschouwd.
Volgens de resultaten van het onderzoek, dat leidde tot de Superlijst Groen 2023, maken supermarkten tegenwoordig meer plannen dan een paar jaar geleden. Desondanks laten concrete maatregelen met betrekking tot het assortiment, de promotie en de winkelinrichting nog op zich wachten, aldus Gustaaf Haan van onderzoeksbureau Questionmark.
Het onderzoek suggereert dat supermarkten terughoudender kunnen zijn bij het promoten van dierlijke producten. Maar liefst 80 procent van de eiwitrijke producten in reclamefolders bestaat nog steeds uit vlees, vis of kaas. Daarnaast bevat 85 procent van de kant-en-klaarmaaltijden vlees, vis of kaas.
Ekoplaza, Lidl en Albert Heijn worden genoemd als supermarkten die duurzame producten het meest prominent aanbieden. Deze supermarkten zijn ook het meest transparant over hun ambities met betrekking tot duurzame producten. Daarentegen wordt supermarkt Plus gezien als een 'achterblijver', met name op het gebied van de eiwittransitie. Plus is de enige supermarkt die niet rapporteert over de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in de verkoop van voedsel.
Plus is teleurgesteld over de resultaten van het onderzoek en beweert dat dit geen recht doet aan de inspanningen die zij al levert om het assortiment te verduurzamen. Hoewel Plus nog steeds aanbiedingen voor vlees, kaas en zuivel heeft, is het aantal aanbiedingen voor deze producten aanzienlijk verminderd in de plannen voor 2024.
Milieudefensie is van mening dat supermarkten een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen van ons voedselassortiment. Ze hebben immers veel macht, terwijl er maar een handvol supermarktketens is. Supermarkten kunnen meer druk uitoefenen op leveranciers om duurzaam voedsel te produceren en kunnen consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes. Hoewel consumenten uiteindelijk vrij zijn in hun keuze, kunnen supermarkten in ieder geval stoppen met het sturen van klanten in de verkeerde richting, aldus Haan.