PostNL verhoogt tarieven voor post en pakketten in 2023

Gepubliceerd op 04/10/2023 13:00 in Economie

PostNL heeft aangekondigd dat de tarieven voor post en pakketten volgend jaar zullen stijgen. Een postzegel voor brieven binnen Nederland zal dan 1,09 euro kosten in plaats van de huidige 1,01 euro. Daarnaast zal het basistarief voor brieven naar het buitenland met 10 eurocent toenemen tot 1,75 euro.

Ook het versturen van pakketten wordt duurder. De prijs hiervoor zal stijgen van 7,65 euro naar 7,95 euro, zo heeft PostNL bekendgemaakt.

De verhoging van de posttarieven is volgens PostNL noodzakelijk vanwege de aanhoudende daling van het aantal brieven en de stijgende kosten. Ondanks de afname van het aantal poststukken, blijft PostNL dagelijks meer dan 11.000 straatbrievenbussen legen en bezorgt het post in elke straat van Nederland. Postdirecteur Bob van Ierland legt uit: "Om de post bereikbaar en betrouwbaar te houden, moeten de posttarieven worden verhoogd."

Het volume van de gewone brievenbuspost is de afgelopen jaren consistent met ongeveer 10 procent per jaar gedaald. Steeds meer mensen kiezen ervoor om brieven en kaarten te vervangen door e-mail, digitale kaarten en smartphones. In 2012 bezorgde PostNL nog 3,5 miljard brieven en kaarten, terwijl dit aantal in 2022 was gedaald naar slechts 1,9 miljard poststukken. Dit is bijna een halvering.

De prijsverhogingen vallen binnen de door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgestelde ruimte voor 2024. PostNL handelt dus binnen de richtlijnen van de toezichthouder.

Met de aangekondigde tariefverhogingen hoopt PostNL de dalende postvolumes en stijgende kosten te kunnen opvangen. Hoewel de prijsstijgingen geen gunstig nieuws zijn voor consumenten en bedrijven die regelmatig post versturen, benadrukt PostNL het belang van een toegankelijke en betrouwbare postdienst. Door de tarieven te verhogen, kan PostNL blijven voorzien in de behoefte aan postbezorging in Nederland.

Het is nog onduidelijk hoe consumenten en bedrijven zullen reageren op de prijsverhogingen. Mogelijk zal de verschuiving naar digitale communicatiemiddelen nog verder toenemen, terwijl anderen bereid zijn de hogere tarieven te accepteren om gebruik te blijven maken van de traditionele postdienst.

PostNL zal de nieuwe tarieven voor post en pakketten invoeren vanaf volgend jaar. Het is aan consumenten en bedrijven om te beslissen hoe zij hiermee om willen gaan en welke keuzes zij maken wat betreft het versturen van post.

Lees meer nieuws in economie