Online uitgaven dalen met 3% in eerste helft van 2023, vooral door hogere prijzen
Gepubliceerd op 30/09/2023 12:00 in Economie
Uit onderzoek van marktonderzoeker GFK, uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, blijkt dat consumenten in het eerste halfjaar van 2023 online 3% minder hebben uitgegeven aan spullen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze trend van verminderde uitgaven is niet alleen te zien in fysieke winkels, maar ook bij webwinkels. De belangrijkste reden voor deze afname is de hoge prijzen, met name bij woonartikelen, elektronica en kleding. Mensen besparen door bepaalde dingen niet te kopen of goedkopere alternatieven te zoeken, waardoor ze vaker over de grens kijken naar voordeligere opties.
Het onderzoek toont aan dat het aantal online aankopen uit het buitenland iets is gestegen, vooral in China. Echter, het totale aankoopbedrag is juist afgenomen, omdat consumenten op zoek zijn naar goedkopere producten.
Opvallend genoeg is er wel een stijging te zien in de bestedingen aan online diensten, met een groei van 10%. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de aanschaf van kaartjes voor evenementen, vliegtickets en hotelovernachtingen. Als gevolg hiervan zijn de totale bestedingen aan online aankopen in de eerste helft van 2023 gestegen tot 16,3 miljard euro, een stijging van 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
In tegenstelling tot fysieke winkels, waar veel faillissementen zijn geweest, zijn er bij webwinkels nog geen grote gevolgen zichtbaar. Er zijn weinig nieuwe online winkels bijgekomen en de branche lijkt zich te stabiliseren. Het aantal bestedingen lag in de eerste helft van 2023 nog steeds hoger dan voor de uitbraak van de coronapandemie in 2019, maar de groei begint nu af te zwakken.
Het is nog onzeker of de daling in online uitgaven zich zal voortzetten. Het vierde kwartaal is traditioneel gezien een belangrijke periode voor webwinkels, waarin consumenten op zoek zijn naar voordelige aanbiedingen tijdens de feestdagen. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, verwacht dat de komende maanden vergelijkbare cijfers als vorig jaar zullen laten zien.
Het onderzoek van GFK werpt een nieuw licht op de huidige situatie in de e-commerce. Terwijl de pandemie de online uitgaven heeft doen toenemen, zijn de hogere prijzen nu de belangrijkste oorzaak van de afname. Consumenten zijn selectiever geworden in hun aankopen en zoeken naar manieren om te besparen. Webwinkels moeten zich aanpassen aan deze veranderende behoeften, vooral met het oog op de naderende feestdagen, waarin interessante aanbiedingen van groot belang zullen zijn.