Ondernemers klagen over te lage vergoeding voor inname statiegeldflessen en -blikjes

Gepubliceerd op 21/09/2023 11:00 in Economie

Verschillende supermarktondernemers hebben geklaagd dat ze van Statiegeld Nederland te weinig geld hebben ontvangen voor het innemen van flesjes en blikjes. Het Vakcentrum, de belangenvereniging voor retailondernemers, heeft een meldpunt geopend waar 31 ondernemers hun klachten hebben gemeld. Statiegeld Nederland geeft aan dat de situatie inmiddels is verbeterd en dat er voor 1 oktober een vorm van compensatie zal worden aangeboden.

Volgens het Vakcentrum verschilt het bedrag per ondernemer. In de meeste gevallen gaat het om enkele honderden euro's, maar sommige ondernemers geven aan dat het bedrag boven de 1000 euro uitkomt.

Dit voorval wijst erop dat het Afvalfonds Verpakkingen, de beheerder van Statiegeld Nederland, mogelijk niet goed was voorbereid op de invoering van het recyclen van blikjes. Sinds 1 april kunnen Nederlanders jaarlijks 2,5 miljard blikjes inleveren.

De inleverpunten ontvangen het geld terug dat ze hebben betaald voor het statiegeld van blikjes en flesjes. Producenten dragen statiegeld af aan Statiegeld Nederland, dat vervolgens via supermarkten aan consumenten in rekening wordt gebracht. Als consumenten de verpakking weer inleveren, krijgen ze hun geld terug. Dit proces omvat transport, administratie en recycling.

Vanwege de drukte keerde Statiegeld Nederland in juni tijdelijk een vaste vergoeding uit in plaats van het exacte bedrag. Een woordvoerder verklaart dat het mooie weer, veel evenementen en de invoering van statiegeld op blikjes hebben geleid tot topdrukte bij de telcentra. Om de verwerking soepel te laten verlopen en rekening te houden met hygiëne, werden de zakken met blikjes, flesjes en flessen drie weken gesorteerd zonder ze eerst per supermarkt te tellen. Voor de jaarrapportage aan de overheid werden ze echter wel geteld.

Volgens Statiegeld Nederland is de ingestelde vaste vergoeding gebaseerd op de gemiddelde waarde van de zakken, plus een extra bedrag. Ondernemers zouden hier geen last van moeten hebben, maar verschillende ondernemers beweren dat ze desondanks een te lage vergoeding hebben ontvangen.

Eén van de ondernemers die hierover klaagt, is Roger Moonen, eigenaar van een Spar in Petten. Hij zegt dat de vergoeding van Statiegeld Nederland geen rekening houdt met het feit dat er in het hoogseizoen relatief veel blikjes worden ingeleverd door toeristen. Moonen is niet tevreden met de situatie en schat dat hij dagelijks ongeveer 100 euro misloopt.

Henry Hubers, eigenaar van een Coop-supermarkt in Vinkel, denkt ook dat hij geld misloopt. Hij ontving een bericht van Statiegeld Nederland waarin stond dat hij gemiddeld 77 euro per week had ingeleverd en als vaste vergoeding ontving hij 90 euro. Hubers heeft echter de afgelopen twintig facturen gecontroleerd en elke keer was het bedrag hoger dan 100 euro.

Ondernemers vrezen dat ze niet het volledige bedrag zullen ontvangen. Omdat de zakken niet per supermarkt zijn geteld, is het onmogelijk om precies te achterhalen wat erin heeft gezeten, aldus het Vakcentrum. Hubers vreest dat Statiegeld Nederland bij het bepalen van de vergoeding kijkt naar eerdere gemiddelden, waarbij blikjes mogelijk niet zijn meegerekend. Statiegeld Nederland ontkent dit echter en beweert dat de vergoeding zorgvuldig is vastgesteld.

Het Vakcentrum vertrouwt erop dat Statiegeld Nederland uiteindelijk een goede oplossing zal bieden, maar benadrukt dat niet elke ondernemer volledig tevreden zal zijn.

Twe

Lees meer nieuws in economie