Verzekeringsbedrijf CAK Dordrecht beboet voor onduidelijke en misleidende informatie

Gepubliceerd op 29/04/2023 17:00 in Economie

Het verzekeringsbedrijf CAK Dordrecht, eigenaar van onder andere Promovendum en Besured, moet een boete van 2,5 miljoen euro betalen aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanwege het onjuist, onduidelijk en misleidend informeren van klanten. De boete werd al op 21 november 2022 opgelegd, maar de AFM maakte dit nu pas bekend vanwege bezwaarprocedures.

De reden voor de boete was een reeks overtredingen die al minstens drie jaar plaatsvonden volgens de AFM. CAK Dordrecht verschafte klanten informatie die onduidelijk, onjuist en misleidend was. Zo werden verzekeringsvoorwaarden aangepast op een manier zodat klanten er moeilijk achter zouden komen en werd de premie van een autoverzekering fors verhoogd terwijl er bewust vaag over werd gecommuniceerd om de klantbehoud te stimuleren.

Het bedrijf rommelde ook met de reviews van klanten, bijvoorbeeld door niet open te zijn over hoe het algehele tevredenheidscijfer werd berekend of door slechte reviews minder prominent te maken. Daarnaast was ook de communicatie van het bedrijf niet goed. Over belangrijke onderwerpen nam CAK Dordrecht alleen maar contact op met klanten via e-mail of via de website zonder hiervoor expliciet toestemming te hebben gekregen.

CAK Dordrecht beweert echter dat het nooit klanten bewust heeft benadeeld of misleid. De punten waar de AFM het bedrijf op heeft gewezen zouden direct hersteld zijn. Het onderzoek stamt volgens het verzekeringsbedrijf uit 2018. Het bedrijf gaat daarom in beroep tegen de boete.

De boete van 2,5 miljoen euro is een signaal van de AFM dat het niet accepteert dat verzekeringsbedrijven klanten verkeerd informeren of misleiden. Het is belangrijk dat klanten juiste informatie krijgen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over hun verzekeringen.

Lees meer nieuws in economie