Onrust in de gamingwereld door gewijzigde prijsmethode Unity-platform

Gepubliceerd op 15/09/2023 19:00 in Economie

Softwarebedrijf Unity heeft aangekondigd dat het vanaf volgend jaar een andere prijsmethode gaat hanteren, wat heeft gezorgd voor onrust onder ontwikkelaars in de gamingwereld. Momenteel betalen ontwikkelaars alleen voor een abonnement op het platform Unity, maar vanaf 1 januari 2023 moeten zij ook betalen voor elke keer dat een game wordt gedownload. Deze verandering geldt echter alleen voor ontwikkelaars die een bepaalde drempel overschrijden. Unity benadrukt dat 90 procent van de ontwikkelaars geen extra kosten zal hebben. Desondanks zijn veel game-ontwikkelaars ontevreden en hebben ze hun vertrouwen in Unity geschade.

Unity Pro, een veelgebruikt abonnement onder ontwikkelaars, vereist dat een game minimaal 1 miljoen downloads en 1 miljoen dollar aan inkomsten behaalt voordat er extra betaald moet worden. Vanaf dat moment moeten ontwikkelaars een bedrag tussen de 2 en 15 dollarcent per installatie betalen. Unity beweert dat 61 procent van alle ontwikkelaars gebruik maakt van het platform, waaronder populaire games zoals Pokemon Go, Genshin Impact en Among Us.

Ondanks de geruststelling van Unity dat slechts een kleine groep ontwikkelaars geraakt zal worden door de nieuwe prijsstructuur, zijn veel game-ontwikkelaars bezorgd. Matthijs van de Laar van ontwikkelaar Twirlbound, die al tien jaar lang volledig op Unity vertrouwt, geeft aan dat er veel onrust is binnen zijn bedrijf. Hoewel Twirlbound zelden de drempel voor extra betalingen bereikt, is het vertrouwen in Unity ernstig beschadigd.

Ook Thomas Huster van Total Mayhem Games twijfelt nu over het gebruik van het softwareplatform. Hij geeft aan dat ze nu gedwongen worden om na te denken over hun samenwerking met een partij die plotseling de spelregels verandert. Voor Total Mayhem Games is Unity van groot belang, aangezien al hun games met het platform worden ontwikkeld. Ze zijn dan ook geschrokken van de aankondiging.

Het overstappen naar een ander platform is echter niet eenvoudig, legt Huster uit. Het opnieuw opleiden en ontwikkelen van vaardigheden in een andere engine kost veel tijd en geld, wat minstens een half jaar in beslag zou nemen. Voor kleine studio's zoals Total Mayhem Games vormt dit een groot risico, vooral omdat ze net een nieuwe game hebben uitgebracht die in eerste instantie gratis was maar in de toekomst betaald zal moeten worden.

Derk de Geus van Paladin Studios is bang dat de aankondiging van Unity slechts het begin is en dat de bedragen in de toekomst nog verder zullen stijgen. Een van de games van Paladin Studios werd bijna twintig miljoen keer gedownload, wat zou betekenen dat ze mogelijk €4000 per maand moeten betalen volgens de nieuwe regeling van Unity. De Geus benadrukt dat dit schadelijk is voor ontwikkelaars, vooral voor games met weinig omzet maar veel downloads.

Hoewel De Geus begrijpt dat er iets moet gebeuren vanwege de verliezen van Unity, vindt hij de prijsmethode van concurrent Unreal beter. Unreal vraagt namelijk 5 procent van de opbrengsten van een game in plaats van een bedrag per installatie. De Geus relativeert de stap van Unity door te stellen dat de drempel ervoor zorgt dat slechts een kleine groep ontwikkelaars extra kosten zal hebben.

Lees meer nieuws in economie