Europese Commissie start onderzoek naar oneerlijke concurrentie van Chinese elektrische auto's
Gepubliceerd op 13/09/2023 18:00 in Economie
De Europese Commissie heeft aangekondigd dat er een onderzoek zal worden gestart naar de opkomst van Chinese elektrische auto's in Europa. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft tijdens haar jaarlijkse 'Staat van de Unie' speech verklaard dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat de Chinese overheid de industrie zou steunen met subsidies.
Von der Leyen benadrukte het belang van elektrische voertuigen voor een schone economie. Ze merkte op dat de markten wereldwijd overspoeld worden met goedkopere Chinese elektrische auto's, die door gigantische staatssubsidies kunstmatig laag geprijsd worden. Dit zorgt voor verstoring van de Europese markt. Von der Leyen gaf aan dat Europa openstaat voor concurrentie, maar niet voor een 'race to the bottom'.
Chinese auto's waren lange tijd nauwelijks te zien op Europese wegen. In 2005 scoorde de Chinese Landwind SUV zo slecht in botsproeven dat de ANWB oordeelde dat deze niet op de Europese wegen mocht rijden. Sindsdien heeft de Chinese auto echter zijn weg gevonden naar Europa. Uit cijfers van marktonderzoeker Inovev blijkt dat in 2021 al 8 procent van alle verkochte elektrische auto's in Europa uit China komt, ten opzichte van 4 procent vorig jaar.
Onderzoeksbureau Jato Dynamics heeft vastgesteld dat Chinese elektrische auto's in Duitsland gemiddeld 29 procent goedkoper zijn dan niet-Chinese auto's.
De Europese Unie streeft ernaar dat vanaf 2035 alleen nog maar auto's worden verkocht die geen CO2 uitstoten. Het wordt daarom belangrijk dat elektrische auto's betaalbaar zijn voor consumenten. Echter, de EU wil ook voorkomen dat de Europese auto-industrie wordt weggeconcurreerd door goedkope Chinese auto's. Rabobank-econoom Teeuwe Mevissen geeft aan dat de economische overwegingen hierbij ook een rol spelen, aangezien Europa achterloopt op het gebied van elektrische auto-productie.
Landen met autofabrikanten zullen blij zijn met maatregelen tegen Chinese auto's. De Duitse en Franse ministers van Economische Zaken hebben het EU-onderzoek verwelkomd en benadrukt dat de autosector een belangrijke strategische sector is voor Europa.
De importtarieven voor auto's uit China bedragen momenteel 10 procent. Eerder heeft de EU al maatregelen genomen tegen de vermeende dumping van Chinese producten op de Europese markt, zoals hoge importtarieven op zonnepanelen in 2013. Er was verdeeldheid binnen de EU over deze importheffingen, waarbij landen die veel panelen produceerden de maatregel steunden en importlanden, zoals Nederland, tegen waren. In 2018 werden de maatregelen echter weer afgeschaft.
Het onderzoek naar de dumping van auto's uit China kan meer dan een jaar duren. Als er maatregelen worden genomen, kan het dus nog even duren voordat deze van kracht zijn. Mevissen verwacht dat China tegenmaatregelen zal nemen als er hogere importtarieven worden opgelegd, wat het voor Europese autofabrikanten moeilijker zal maken om auto's in China te verkopen.