Provincies bezorgd over bereikbaarheid in dunbevolkte regio's vanwege personeelstekort in openbaar vervoer

Gepubliceerd op 12/09/2023 20:00 in Economie

Provincies maken zich ernstige zorgen over de bereikbaarheid en leefbaarheid in dunbevolkte regio's, als gevolg van personeelstekorten in het openbaar vervoer. Door deze tekorten laten vervoerders regelmatig ritten uitvallen. Harry van der Maas, gedeputeerde in Zeeland, geeft aan dat als er verdere afschaling plaatsvindt, er weinig openbaar vervoer meer overblijft in de provincie. In het ergste geval overweegt Zeeland handhavingsopties, omdat vervoerders zich aan speciale prestatieafspraken moeten houden. Van der Maas benadrukt echter dat Connexxion zich inzet om reizigers goede alternatieven te bieden.

Drenthe vreest "vervoersarmoede in bepaalde gebieden" als het openbaar vervoer wordt teruggeschroefd tot onder het basisniveau. De provincie wil dat er in alle gebieden tussen 07.00 en 19.00 uur minstens twee keer per uur een bus stopt en na 19.00 uur minimaal één keer per uur. Tot voor kort werd dit mogelijk gemaakt door extra financiering van de provincies, maar de financiële grens is inmiddels bereikt. De provincie benadrukt dat ook de regionale vervoerder financieel is getroffen door de coronacrisis. Maatregelen om het personeelstekort in Drenthe aan te pakken, hebben de afgelopen maanden niet het gewenste resultaat opgeleverd. Dit heeft geleid tot veel uitgevallen busritten en verminderde betrouwbaarheid van de dienstverlening.

Ook in de andere noordelijke provincies bestaat bezorgdheid over de bereikbaarheid als de dienstroosters niet meer rondkomen voor bus en trein. Hoewel een woordvoerder van de provincie Friesland aangeeft dat alle dorpen momenteel "met een vorm van openbaar vervoer" bereikbaar zijn, lijkt er weinig ruimte voor verdere aanpassingen. De bereikbaarheid van werk, school en voorzieningen kan hierdoor mogelijk onder druk komen te staan. De provincie Groningen merkt op dat er meer speelt dan alleen personeelstekorten bij bijvoorbeeld Arriva. Door het thuiswerken tijdens de coronaperiode maken niet alle reizigers nog dagelijks gebruik van het openbaar vervoer. Als gevolg van de verminderde inkomsten moeten volgens de provincie ook bezuinigingen worden doorgevoerd in de dienstregeling.

Noord-Holland maakt zich eveneens zorgen over het regionale vervoer, maar handhaving is geen optie vanwege het gebrek aan chauffeurs. De provincie is daarom gedwongen om samen met vervoerders oplossingen te zoeken voor zowel de korte als de lange termijn. Zo worden in Noord-Holland de eisen voor nieuwe chauffeurs iets versoepeld, waardoor het inzetten van Engelstalige chauffeurs is toegestaan. Daarnaast wordt gekeken naar mogelijkheden om kleinere bussen in te zetten op locaties met minder reizigers. Noord-Holland onderzoekt alle mogelijke opties om het betaalbaar vervoeren van de inwoners te waarborgen. Volgens gedeputeerde Jeroen Olthof moet er op een andere manier naar het openbaar vervoer worden gekeken om verdere verslechtering te voorkomen.

Ook in Zeeland is de traditionele bus niet meer de enige oplossing vanwege personeelsproblemen in het openbaar vervoer. Er is daarom een taxidienst geïntroduceerd die haltes aandoet op tijden en dagen waarop de bus of trein niet of niet elk uur rijdt. Vervoerder Connexxion moet duidelijk aangeven welke ritten er uitvallen en welke alternatieven er zijn, zowel fysiek als digitaal. Een speciaal meldpunt houdt in Zeeland in de gaten hoe dit verloopt.

Lees meer nieuws in economie