ACM legt elektronicafabrikant LG boete op van 8 miljoen euro voor verboden prijsafspraken
Gepubliceerd op 12/09/2023 15:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft elektronicafabrikant LG een boete opgelegd van bijna 8 miljoen euro. Uit onderzoek is gebleken dat LG tussen 2015 en 2018 verboden prijsafspraken heeft gemaakt met zeven grote webwinkels over de online prijzen van LG televisies.
Volgens de ACM heeft LG prijsadviezen gegeven aan webwinkels die LG-televisies verkochten. Daarnaast hebben zij de webwinkels verzocht om deze adviesprijzen daadwerkelijk toe te passen. Hierdoor kon LG de prijsverhogingen sturen en de concurrentie tussen webwinkels verstoren. Deze praktijk heeft geleid tot bescherming van de winstmarges van zowel LG als de webwinkels, en heeft uiteindelijk geresulteerd in hogere prijzen voor consumenten.
Om ervoor te zorgen dat webwinkels niet bang waren om zichzelf uit de markt te prijzen, informeerde LG de betrokken webwinkels over en weer. Hierdoor waren de webwinkels op de hoogte dat zij geen marktaandeel zouden verliezen als zij de adviesprijs van LG zouden volgen. De ACM beschikt over duizenden berichten en documenten waaruit deze verboden prijsafspraken blijken. De autoriteit heeft echter besloten om niet bekend te maken om welke zeven grote webwinkels het precies gaat.
Het is niet de eerste keer dat de ACM een elektronicafabrikant beboet voor verboden prijsbeïnvloeding. In 2021 heeft de ACM ook televisiefabrikant Samsung een boete opgelegd van maar liefst 39 miljoen euro voor soortgelijke praktijken.
LG heeft in een schriftelijk statement laten weten dat zij in beroep gaat tegen de beslissing van de ACM. Volgens LG is het bedrijf zich bewust van het belang om alle relevante wet- en regelgeving na te leven en eerlijke concurrentie te bevorderen. Zij zijn van mening dat hun zakelijke activiteiten in de Nederlandse markt volledig voldoen aan de lokale en Europese wetgeving. Om die reden zullen zij de beslissing van de Autoriteit Consument & Markt aanvechten.
Met deze boete benadrukt de ACM het belang van eerlijke concurrentie in de markt. Het doel is om consumenten te beschermen tegen prijsmanipulaties en ervoor te zorgen dat zij toegang hebben tot eerlijke prijzen. De ACM blijft streng toezicht houden op mogelijke overtredingen en zal waar nodig optreden om de concurrentie op de markt te waarborgen.