Personeelstekort in stads- en streekvervoer zorgt voor minder bussen en trams
Gepubliceerd op 12/09/2023 07:00 in Economie
Minder bussen en trams, nachtdiensten die sneuvelen, hulp van touringcars en zelfs incidenteel een hele dag geen treinen. Met de terugkeer van thuiswerkers naar hun werk, begint het personeelstekort in het stads- en streekvervoer steeds meer een probleem te worden. Vervoerders doen hun best om ervoor te zorgen dat er in ieder geval nog gereden kan worden.
Vorige week zaterdag moesten reizigers op het traject tussen Oldenzaal, Hengelo en Zutphen de hele dag tevergeefs wachten op de trein. De dienstregeling kon niet doorgaan vanwege personeelsproblemen bij vervoerder Keolis. Dit was een unicum, zo blijkt uit een rondgang van de NOS langs alle stads- en streekvervoerders.
Overal moet er nu gepuzzeld worden vanwege personeelsproblemen en soms moeten er harde keuzes worden gemaakt. Bij sommige vervoerders gebeurt dit incidenteel op dagen met veel zieken, terwijl het bij anderen inmiddels structureel is geworden. Regionale vervoerders geven aan dat ze ongeveer 10 procent minder bussen en trams laten rijden dan voor de coronapandemie.
Bij vervoerder HTM in Den Haag is de nachtbus in het weekend geschrapt vanwege het personeelstekort. Ook rijdt HTM op enkele lijnen minder vaak. Er wordt hierbij gekozen voor ingrijpen op plekken waar de minste reizigers er last van hebben, aangezien het aantal reizigers dat de nachtbus gebruikt slechts ongeveer 1 procent is van het totaalaantal reizigers tijdens de reguliere dienstregeling.
Vervoerder Arriva geeft aan dat zij in het hele land nog geen structurele wijzigingen hebben hoeven maken, maar erkennen wel dat er her en der ritten uitvallen. Arriva probeert altijd een oplossing te vinden wanneer een dienst niet ingevuld kan worden, bijvoorbeeld door ziekte. Ze realiseren zich echter wel dat reizigers hier last van kunnen hebben en vergelijken het met een fabriek die een dag geen koekjes kan bakken door een personeelstekort.
Het werven van nieuwe bestuurders blijkt soms een uitdaging te zijn. Arriva heeft ervaren dat er soms concurrentie is. Het opleiden van machinisten duurt een jaar en eerder dit jaar stapten machinisten in Limburg over naar NS vanwege betere arbeidsvoorwaarden. Inmiddels heeft Arriva ook een nieuwe cao en zijn er geen problemen meer op dat gebied.
Transdev, het moederbedrijf van onder andere Connexxion, Breng en Hermes, rijdt noodgedwongen op veel plekken met minder bussen. In de Zaanstreek bijvoorbeeld is de zomerdienstregeling verlengd. In de spits rijden er nu twee bussen per uur in plaats van drie. In Amsterdam kampt het GVB met een chronisch tekort aan medewerkers. Om de dienstregeling betrouwbaar en robuust te houden, wordt er soms gekozen om op bepaalde lijnen iets minder frequent te rijden. Ook worden touringcars van Jan de Wit ingezet als gratis overstapoptie. Volgend jaar wil het GVB het tram- en busnetwerk aanpassen, waarbij onder andere tramlijnen 14 en 24 en buslijnen 41, 43 en 65 ingekort zullen worden.
EBS heeft vanwege een tekort aan chauffeurs de busdiensten in Purmerend en Volendam verminderd van acht of tien keer per uur naar slechts vier keer per uur. Dit gebeurt pas wanneer een normale dienstregeling echt niet meer mogelijk is. Ondanks de afgeschaalde dienstregeling blijven er nog steeds te veel diensten openstaan en vallen er busritten uit.
Gemeenten en provincies maken zich zorgen over het personeelstekort in het openbaar vervoer. Het schrappen van ritten is het laatste middel