NS stapt over op nieuwe energieleverancier voor klimaatneutrale treinen
Gepubliceerd op 07/09/2023 20:00 in Economie
NS heeft besloten om over te stappen van Eneco naar de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) en Shell als nieuwe energieleveranciers, om ervoor te zorgen dat de treinen de komende jaren op wind- en zonne-energie kunnen blijven rijden. Ondanks dat NS meer zal betalen, zal het bedrijf de prijs van treinkaartjes niet extra verhogen.
Hoewel NS niet kan garanderen dat een treinrit niet duurder of goedkoper wordt als gevolg van eventuele wijzigingen in de stroomprijs, heeft het bedrijf wel toestemming gekregen van demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur om de prijs van treinkaartjes de komende twee jaar extra te verhogen. Dit houdt verband met de hoge inflatie. NS overweegt tevens de invoering van een spitstoeslag.
NS was in 2017 het eerste landelijke vervoersbedrijf ter wereld dat volledig overstapte op windenergie, waarmee het bedrijf naar eigen zeggen klimaatneutraal opereert. Vanaf 1 januari 2025 zal NS overstappen van Eneco naar de nieuwe leverancier. PZEM zal de elektriciteit leveren, terwijl Shell de certificaten zal leveren om te bewijzen dat de stroom daadwerkelijk groen is.
Volgens NS wordt hiermee gegarandeerd dat er in Europa jaarlijks net zoveel elektriciteit wordt opgewekt uit zon en wind als NS verbruikt voor de treinritten. Het nieuwe contract zal ingaan in 2025.
Met een jaarlijks verbruik van 1,2 TWh stelt NS ongeveer 1 procent van het totale Nederlandse energieverbruik voor zijn rekening. Dit komt overeen met het totale energieverbruik van de stad Amsterdam in één jaar. Zo'n 85 procent van de energie wordt door NS gebruikt voor treinen. NS probeert het energieverbruik te verminderen door energiezuinig te rijden, bijvoorbeeld door efficiënt optrekken en remmen.
Tjalling Smit, directielid van NS, erkent dat de keuze voor Shell enigszins opmerkelijk is. Hij kan echter weinig zeggen over het algemene duurzaamheidsniveau van Shell. Wel verzekert hij dat de groene certificaten die zij van Shell afnemen voldoen aan alle externe, wettelijke eisen en aan de eisen van NS. Daarnaast kan deze samenwerking Shell helpen om ervaring op te doen die zij elders kan toepassen.
NS verwacht dat de kosten voor energie de komende jaren hoger zullen zijn dan onder het oude energiecontract. Omdat deze prijs echter al was meegenomen in de inflatie, zal er volgens NS niets veranderen aan de prijs van de treinkaartjes. Alleen als de energieprijs in de toekomst hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, kan dit leiden tot aanpassingen in de prijs van treinkaartjes.
Het nieuwe energiecontract zal echter slechts voor een periode van drie jaar worden afgesloten, vanwege de onzekerheid op de energiemarkt als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Energieleveranciers geven de voorkeur aan kortlopende contracten in deze onzekere tijden. In het volgende contract, dat wordt afgesloten voor na 2027, wil NS ook op dagen zonder zon en wind groene stroom ontvangen in plaats van fossiele brandstoffen.