Dalende trend in supermarktprijzen, maar nog steeds hoger dan vorig jaar

Gepubliceerd op 06/09/2023 07:00 in Economie

Uit een nieuwe analyse van databureau Hiiper blijkt dat de trend van almaar stijgende prijzen in de supermarkt tot een einde is gekomen. Op verzoek van de NOS heeft het bureau de supermarktprijzen en kassabonnen geanalyseerd. Hoewel consumenten nu voor veel producten goedkoper uit zijn aan de kassa in vergelijking met maart, is het niet waarschijnlijk dat de prijzen op termijn zullen terugkeren naar het niveau van voor de oplopende inflatie. In totaal betalen consumenten nog altijd ruim 11 procent meer voor hun boodschappen dan vorig jaar, aldus Joep Smeets, directeur van Hiiper.

Het onderzoek richtte zich op de prijzen van producten, waarbij aan dagelijkse boodschappen meer waarde werd toegekend dan aan producten die minder vaak worden gekocht. Twee maanden geleden bleek dat alleen komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen goedkoper waren dan een jaar geleden.

Op het gebied van groente en fruit zet de trend van dalende prijzen zich door. Een komkommer is gemiddeld 10 procent goedkoper dan een jaar geleden en zelfs 34 procent goedkoper vergeleken met de prijspiek in maart. Ook tomaten, broccoli en bananen zijn aanzienlijk goedkoper dan tijdens de piek. Desondanks zijn ze nog wel duurder dan een jaar geleden, met een stijging van zo'n 6 procent, volgens Smeets. Hij merkt op dat dit slechts beperkt te wijten is aan het seizoenseffect. Zuivel, kaas en eieren zijn 3 procent goedkoper dan in maart.

Daarentegen zijn diepvriesproducten nu ruim 16 procent duurder dan een jaar geleden. Hetzelfde geldt voor koek en chocolade, wat vermoedelijk veroorzaakt wordt door de hoge prijzen van cacao en suiker. Smeets benadrukt dat koek en chocolade sinds begin vorig jaar elke maand duurder zijn geworden en dat de piek in prijsverhogingen nog niet bereikt is.

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, beloofde vorige maand de prijzen waar mogelijk te verlagen. Als reactie daarop zetten zowel Albert Heijn als Jumbo hun huismerken steeds prominenter in de etalage.

Lees meer nieuws in economie