Besluit over krimp Schiphol zorgt voor hoogoplopende discussie

Gepubliceerd op 02/09/2023 01:00 in Economie

Op de dag dat het kabinet een besluit moet nemen over het maximaal aantal vluchten op Schiphol, laait de discussie over krimp van de luchthaven nogmaals op. Diverse plannen liggen op tafel en de meningen zijn verdeeld. Volgens verschillende media zal het kabinet vandaag aankondigen dat Schiphol vanaf komend voorjaar maximaal 460.000 vluchten per jaar mag faciliteren, en vanaf november 2024 nog 452.000 vluchten. Dit is meer dan de eerder genoemde 440.000 vluchten. Ingewijden bevestigen deze cijfers aan de NOS.

Opmerkelijk genoeg heeft Den Haag het voorstel van Schiphol om te stoppen met privéjets en nachtvluchten terzijde geschoven, zo heeft de Volkskrant op basis van bronnen gemeld.

Daarnaast oefenen de Verenigde Staten druk uit om het huidige aantal van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol voorlopig ongewijzigd te laten. Het Amerikaanse ministerie van Transport dreigt met het bemoeilijken van de samenwerking tussen Nederlandse en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. De Telegraaf citeert uit een brief die naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en meerdere Kamerleden is gestuurd. Volgens de Amerikanen moet het onderwerp controversieel worden verklaard, gezien het demissionaire karakter van het kabinet. Als vluchten worden geschrapt, kan KLM als tegenmaatregel minder toegang krijgen tot Amerikaanse luchthavens.

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat zij de brief uit Washington hebben ontvangen en dat zij in contact staan met de Amerikaanse autoriteiten. Er zal een reactie worden gegeven op de brief.

KLM-directeur Marjan Rintel is op de hoogte van het standpunt vanuit Nederland dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen niet zomaar de toegang tot Schiphol kunnen worden ontzegd, zo meldt De Telegraaf. Een woordvoerder van KLM geeft aan later vandaag met een uitgebreide reactie te komen, zodra de plannen van het kabinet officieel bekend zijn.

Schiphol heeft vanochtend geen verdere toelichting gegeven op de berichtgeving in de media over de krimp. De luchthaven wacht tot na de ministerraad met het geven van een reactie.

De belangenvereniging van reisorganisaties, de ANVR, doet daarentegen een "dringend beroep" op de Tweede Kamer en het kabinet om de krimp van Schiphol controversieel te verklaren. De ANVR vindt het "onverantwoord" om in een demissionaire status "zo'n ingrijpende beslissing" te nemen. Directeur Frank Oostdam stelt dat ook de kiezers hierbij betrokken moeten worden, verwijzend naar de vervroegde Kamerverkiezingen eind november.

Lees meer nieuws in economie