Lego behoudt omzet ondanks coronajaar, dankzij volwassenen die speelgoed kopen

Gepubliceerd op 30/08/2023 13:00 in Economie

Speelgoedfabrikant Lego heeft het afgelopen half jaar redelijke resultaten behaald, ondanks de coronapandemie die het concern uitstekende zaken heeft gekost. De halfjaaromzet van Lego bedroeg 3,7 miljard euro, wat een stijging is van 1% ten opzichte van het vorige halfjaar. De verkoop van Lego aan consumenten steeg met 3%. De nettowinst bedroeg 680 miljoen euro, wat echter 150 miljoen euro minder is dan een jaar geleden.

Lego wijst naar volwassenen als een van de redenen achter de goede resultaten. Volgens de speelgoedfabrikant kopen steeds meer volwassenen bouwpakketten. Dit is ook een trend die opgemerkt wordt door speelgoedwinkels. Grote verkoper Intertoys ziet een toename in het aantal verkopen, aangezien mensen op zoek zijn gegaan naar andere bezigheden tijdens de coronapandemie en hiermee zijn doorgegaan. Celvin de Bie, hoofd marketing bij Intertoys, legt uit: "We zien in cijfers vanuit het buitenland, waaronder de Verenigde Staten, dat inmiddels 25 procent van alles wat er gekocht wordt door een volwassene ook echt voor een volwassene bestemd is." Hoewel Nederland nog niet zo ver is, merkt De Bie op dat er wel degelijk groei is op dit gebied.

De aankopen van volwassenen hebben geen negatieve invloed op de verkoop van speelgoed voor kinderen. In feite komt dit er bovenop en wordt er in totaal meer speelgoed verkocht. Volgens Intertoys is nu 40% van de producten die Lego produceert bestemd voor volwassenen.

Verschillende speelgoedwinkels, waaronder Top1Toys, Lobbes en De Grote Speelgoedwinkel, bevestigen de trend van volwassenen die speelgoed voor zichzelf kopen. Zij geloven dat deze trend gedeeltelijk is ontstaan tijdens de coronapandemie. Het gaat hier niet alleen om Lego, maar ook om andere producten zoals Pokémon-kaarten, puzzels en Funko-poppetjes. Zo werden er bijvoorbeeld bijna 2000 stuks van het Max Verstappen Funko-poppetje verkocht in slechts een paar dagen tijd.

Celvin de Bie legt uit dat er diversiteit bestaat onder volwassenen die met Lego bouwen. Hij benadrukt dat het idee dat voornamelijk mannen op zolder met Lego spelen niet klopt. Lego-bloemboeketten behoren tot de best verkochte items. Lego is een van de merken waarvan volwassenen fan zijn, omdat het goed inspeelt op de interesses van deze doelgroep.

Speelgoedwinkels spelen ook in op deze trend door uitgebreidere Lego-sets en producten met nostalgische waarde aan te bieden. Er is zelfs een nieuwe categorie 'Kidult' toegevoegd aan de Speelgoed-van-het-Jaarverkiezing, waar Lego in 2022 de prijs in heeft gewonnen.

Hoewel Lego populair is bij zowel volwassenen als kinderen, is het ook prijzig. Dit wordt ook opgemerkt door sommige klanten in de speelgoedwinkels. Een moeder met haar dochter geeft aan dat Lego te duur is en dat ze liever een dagje uit gaan. Een moeder en zoon in de winkel bouwen beide met Lego, maar vinden de mooie dozen erg duur. De zoon merkt echter op dat de waarde van zijn verzameling ook stijgt. Lego draait voor hen vooral om ontspanning en het bouwproces, maar soms is het ook te duur.

Al met al behoudt Lego een redelijke omzet en winst, mede dankzij volwassenen die speelgoed kopen. Deze trend heeft de verkoop van speelgoed voor kinderen niet belemmerd, maar heeft er juist voor gezorgd dat er totaal meer speelgoed wordt verkocht. Lego blijft popul

Lees meer nieuws in economie