ACM lanceert campagne om consumenten te helpen bij het doorprikken van onjuiste duurzaamheidsclaims

Gepubliceerd op 28/08/2023 13:00 in Economie

Mensen zijn vaak niet in staat om door de onjuiste duurzaamheidsclaims van bedrijven heen te prikken, zo blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Met name jongeren worden vaker misleid door deze claims.

ACM-directeur consumenten Edwin van Houten benadrukt dat er veel bedrijven zijn die zonder enige onderbouwing claimen duurzaam te zijn. "Dit maakt het voor consumenten lastig om een weloverwogen keuze te maken. Je weet namelijk niet of het waar is of slechts 'greenwashing' betreft", legt hij uit tijdens een interview met NOS Radio 1 Journaal.

Om consumenten te helpen bij het onderscheiden van juiste en onjuiste claims, lanceert de ACM een campagne.

Een voorbeeld van een onjuiste claim is bijvoorbeeld: "Duurzame bezorgkeuze: op de fiets bezorgd". Hierbij zijn mensen zich vaak niet bewust dat slechts een klein gedeelte van de bezorging daadwerkelijk via de fiets plaatsvindt.

Een ander veelvoorkomend probleem zijn beweringen over de toekomst, zoals "nul CO2-uitstoot in 2030". Van Houten legt uit dat bedrijven zich graag groen en duurzaam voordoen, maar in werkelijkheid geen concrete stappen zetten om het product of de dienst daadwerkelijk duurzamer te maken. Hij benadrukt dat consumenten alert moeten zijn op dergelijke claims.

Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat consumenten juiste claims, zoals "Deze vrachtwagen rijdt 100% elektrisch", vaak geloofwaardiger vinden dan vage claims zoals "Groen onderweg".

De ACM roept consumenten op om bij bedrijven door te vragen wanneer zij een duurzaamheidsclaim maken. Met name bij algemene termen zoals 'duurzaam', 'milieuvriendelijk' of 'CO2-neutraal' is het belangrijk om concrete informatie te vragen. Van Houten benadrukt dat deze woorden vaak zo algemeen zijn dat ze gemakkelijk misleidend kunnen zijn.

Daarnaast kunnen consumenten melding maken bij de ACM wanneer zij het vermoeden hebben dat een bedrijf onjuiste duurzaamheidsclaims maakt. De ACM heeft de bevoegdheid om boetes op te leggen aan bedrijven die zich hier schuldig aan maken.

Lees meer nieuws in economie