Unilever verhoogt prijzen en ziet omzet stijgen met 7% in eerste kwartaal
Gepubliceerd op 27/04/2023 17:01 in Economie
Voedingsmiddelen- en zeepreus Unilever heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 7% weten te realiseren, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalomzet bedroeg 14,8 miljard euro. De omzetgroei komt voornamelijk door de prijsverhogingen van alle producten van Unilever, gemiddeld met 10,7%, om zo de gestegen grondstofkosten en inflatie te compenseren.
Unilever geeft aan dat de prijsverhogingen vergeleken met vorig jaar wel zijn afgenomen. In het laatste kwartaal van vorig jaar was de stijging nog 13,3%, maar deze is nu gedaald naar 10,7%. Het bedrijf meldt wel dat de prijsstijgingen voor voedings- en schoonmaakproducten nog wel hoger liggen dan gemiddeld.
Volgens Unilever-topman Alan Jope is het jaar goed begonnen voor de producent van levensmiddelen en toiletartikelen en merken als Knorr, Dove en Magnum. In Aziƫ en Amerika trok de verkoop weer aan, maar in Europa werd minder verkocht, vooral op het gebied van schoonmaakmiddelen en ijs. De omzet in Aziƫ is goed voor bijna de helft van de hele omzet van het voedingsconcern, Noord- en Zuid-Amerika voor ruim een derde en Europa voor bijna een vijfde.
De omzet van alle divisies van Unilever nam op jaarbasis toe, behalve de voedingstak. Desondanks leverden voeding en persoonlijke verzorging nog altijd de meeste omzet op, waaronder de deodorants van Rexona en Axe, en producten van Dove. Unilever heeft bij deze kwartaalresultaten en handelsupdate geen winstcijfers bekendgemaakt.