De Nederlandsche Bank beëindigt samenwerking met Centric en stapt over naar TCS en Capgemini voor IT-diensten

Gepubliceerd op 25/08/2023 14:00 in Economie

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd dat de samenwerking met IT-bedrijf Centric volgend jaar wordt beëindigd. In plaats daarvan zal DNB gaan samenwerken met IT-dienstverleners TCS en Capgemini.

Tot nu toe was Centric verantwoordelijk voor het beheer van het datacentrum en de automatisering bij DNB. Hoewel DNB geen reden noemt voor het beëindigen van de overeenkomst met Centric, heeft het IT-bedrijf een bewogen jaar achter de rug, mede door problemen rond oprichter Gerard Sanderink.

Sanderink was betrokken bij verschillende rechtszaken, met name vanwege conflicten met zijn ex-partner, Brigitte van Egten. Daarnaast kwam hij regelmatig in opspraak door zijn relatie met Rian van Rijbroek, die zich voordeed als cyberdeskundige, maar later bleek dat ze dat niet was.

De Ondernemingskamer heeft al eerder geoordeeld dat Sanderink niet langer aan het hoofd mocht staan van Centric. Dit was in lijn met het verzoek van het Openbaar Ministerie, dat om zijn vertrek had gevraagd vanwege de onrust rond Sanderink en Centric, dat vitale IT-diensten verricht voor Nederland.

Daarnaast is Sanderink ook zijn leidinggevende positie bij bouwbedrijf Strukton en ingenieursbureau Oranjewoud kwijtgeraakt. Dit kwam voornamelijk door twijfels over zijn vermogen om leiding te geven. Deze twijfels werden versterkt toen verschillende banken aangaven niet langer met Strukton te willen samenwerken zolang Sanderink betrokken was bij het bedrijf.

Voor Centric, dat diensten verleent aan grote publieke instellingen, is het verlies van DNB als klant een grote tegenvaller. In de nieuwe situatie zal TCS verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van de servicedesk voor DNB, terwijl Capgemini het beheer van de datacentra op zich neemt.

Lees meer nieuws in economie